Keliru

Dia Hanya Sukakan Kecantikan Diriku. Adakah Ini Cinta?

Nama: Anne

Jantina: Perempuan

Hi. Saya tidak pernah merasakan begini dengan orang lain pun. Setiap kali terjumpa atau dia ada berdekatan, jantung saya akan berdebar-debar dan kaku walaupun hanya gambarnya lewat di laman sosial. Apakah ini cinta? Sudah 12 tahun jadi begini. Setiap kali saya cuba mengelak dari bertemu si dia kerna saya pernah terdengar yang dia cuma suka pada kecantikkan rupa saya sahaja.

Hi.

Cinta can be a lot of things dan cinta juga boleh dizahirkan melalui pelbagai cara, medium, tingkah-laku, tindak-balas dan macam-macam lagi. Kalau hanya jantung yang bergerak laju dan berdebar-debar serta kaku tingkah laku, susah untuk kami sahkan yang ini adalah cinta. Boleh jadi ini cinta, boleh jadi hanyalah perasaan semata-mata. Tetapi kalau perasaan yang sama masih lagi bertahan selama 12 tahun lamanya seperti yang Anne alami sekarang, kami rasa ini adalah sesuatu yang serius dan perlu dizahirkan dan diluahkan secepat mungkin.

Kecantikan boleh menjadi satu faktor yang kukuh dalam percintaan. Tak salah untuk seseorang menyukai sesuatu perkara yang cantik dan juga agak tak adil untuk menyifatkan seseorang hanya sukakan paras rupa jika belum mengenali hati budinya dengan lebih mendalam. Mungkin dia sukakan sifat dan personaliti Anne sendiri lebih daripada rupa paras Anne? Mungkin?

Apa pun, kami disini amatlah mengharapkan agar Anne sendiri cuba mengenali hati budi si dia dengan lebih mendalam, mengenalinya luar dan dalam sebelum membuat sebarang kata putus. Kami tak mahu derita menunggu dan menanti yang sekarang sudah mencecah 12 tahun bertambah lagi dari tahun ke tahun.

Aug 30, 2019 | Posted by in Keliru | 0 comments

Bercinta Dan Berkasih Sayang Nak, Kahwin Tak Nak.

Nama: Amira

Jantina: Perempuan

Kami berkawan dah lama tapi pasangan saya tak ada perasaan untuk menghalalkan saya, dan dia cakap dia bercinta saja nak menghalalkan belum ada niat.

Apa guna bercinta kalau bukan nak sampai ke jinjang pelamin? Kalau just sekadar untuk suka-suka isi masa lapang so tak bosan baik tak payah. Baik bela kucing je sama jugak konsepnya. Tak paham sungguh pemikiran orang zaman sekarang.

Aug 26, 2019 | Posted by in Keliru | 0 comments

Kali Pertama Berjumpa Terus Masuk Rumah. Adakah Ini Cinta?

Nama: Mizza

Jantina: Perempuan

Assalam doktor cinta. Saya harap doc blh balas kekeliruan sy ni.

Begini, baru2 ni semasa raya puasa, kwn lelaki sy (dah kenal selama 2 thn setengah tp kami berhubung secara online shj dan tak pernah jumpa bersua muka), dtg pertama kali ke rumah sy utk beraya tp sambil tu dia dtg utk menyerahkan dokumen penting tentang hartanah. Sy mmg ada tanya dia, blh tak nk jumpa utk dia serahkan dokumen tu (tp sy tak mention pun suruh dia jmpa kat rumah sy). Tp esoknya dia cakap dah on the way dan tanya blh ke dia nk dth rumah sy? Sy pun jwb boleh saje ( tak kan tak bagi dia dtg plk kan, lagipun hari raya). Dia dtg dgn kwn rapat dia (lelaki, pangkat adik). Jadi sy sebenarnya keliru. Adakah itu first step dia utk kenal sy dgn lebih rapat? (termasuk family sy).

Semasa di rumah sy, dia bersembang dgn mak sy juga. Agak rancak juga lebih2 lagi mak sy mmg suka bersembang. Jd, apa pandangan doc akan perkara ni? Adakah biasa bagi seorang lelaki utk dtg ke rumah perempuan utk pertama kali? Mmg lah org blh cakap “alah raya kan apa nak pelik, just dtg raya”. Tp diaorang tak tahu tu first time kami jumpa dan terus jumpa kat rumah saya. Tu yg sy keliru. Sy mula2 igtkan nk ajak dia jumpa kat luar je tp dia terlebih dahulu tanya blh ke nak dtg ke rumah sy (dia x cakap utk beraya). Kalau ikut logik, org luar (agen hartanah, insurans or etc) tak kan lah nk dtg mudah2 rumah org perempuan kan hehehehe. Selama ni kami mmg berkawan secara wassap je tu pun jarang2 saja sbb dia pun sibuk kerja. Dia tak pernah meluahkan isi hati dia tp sy dapat rasa dia pun mcm sukakan sy tp sy tak berani nak yakin sgt sbb kami pun jarang berhubung.

Ok lah itu saja kekeliruan sy. Harap doc tak penat baca ayat panjang lebar sy ni. Terima kasih doc.

Salam Mizza.

Adalah biasa bagi seorang lelaki untuk datang ke rumah dan bersembang terutamanya dengan ahli keluarga apatah lagi apabila masa tu pula adalah hari raya dan dia juga sedang menyelesaikan tugasnya yang lain. Tiada yang pelik, tiada yang nampak special dan juga tiada yang nampak luar biasa dan perlu difikirkan sangat. Kalau datangnya dia tanpa sebab, ya mungkin adanya agenda tersendiri yang wajib diragui, tetapi ini bersebab dan logik. Sejujurnya datang melawat dan memenuhi jemputan rumah terbuka adalah sesuatu perkara yang baik dan menggalakkan hubungan silaturrahim.

Pandangan kami, usahlah difikirkan sangat tentang kehadiran dan tujuannya datang. Lebih baik berfikir mengenai bagaimana untuk kekalkan hubungan yang sihat dan jikalau mendapat kerestuan dan redha, insyaAllah boleh ke jinjang pelamin. Mizza sendiri boleh merasakan yang dia juga meminati Mizza kan, jadi nasihat kami, teruskanlah berhubung, cuba jadi yang terbaik dan terus berusaha untuk memastikan hubungan ini berkekalan.

Paling penting, berhenti fikirkan perkara yang remeh temeh terlalu panjang lebar. Make it simple and dont over complicate things. Fokus pada perkara yang lebih penting ok!

Aug 8, 2019 | Posted by in Keliru | 0 comments

Follow Instagram Dan Balas Chat, Adakah Lelaki Itu Sudah Kumiliki?

Nama: Atiqah

Jantina: Perempuan

Saya tak faham dgn lelaki ni. Dia memang tahu yang saya suka dia and saya pun follow ig dia. Dalam beberapa tahun lepastu, dia followback ig saya. Knp dia followback selepas bertahun lamanya? Ini yg pertama.

Yang kedua, baru-baru ni saya dm dia di instagram dan dia balas hi awak tapi sebelum2 ni dia tak pernah balas macam tu.

Yang ketiga, saya pernah tanya sepupu saya pasal soalan di atas dan jawapan dia adalah mungkin dia dah terbuka hati untuk kenal saya dan suka saya tapi kenapa dia tak pernah mulakan chat dgn saya dulu? Kenapa dia tunjukkan yang dia macam tak berminat dengan saya?

Penjelasan yang tepat please hehe sebab saya taknak nampak macam terhegeh-hegeh pulak dengan dia nanti

Oh wow wow wow. Mudah betul nak tahu isi hati dan perasaan seseorang.

  1. Follow IG bukan petanda dia suka atau cinta.
  2. Balas DM cakap hai, hello, salam and all bukan bermaksud sayang dan rindu.
  3. Perasaan suka tak diukur dengan siapa yang mulakan chat dulu.

Benda yang mudah, simple dan satu kebiasaan tak perlulah nak anggap macam dah terbuka hati segala. Follow IG and balas chat adalah perkara biasa. Normal. Nothing special. Bukan semua benda perlu dikaitkan dengan perasaan cinta dan sayang.

Apa kata sekarang ni fokus pada perkara lebih penting seperti kerjaya dan keluarga sebab lambat laun nanti cinta insyaAllah akan hadir.

Jul 22, 2019 | Posted by in Keliru | 0 comments

Percintaan. Adakah Aku Sudah Bersedia?

Nama: Rohana

Jantina: Lelaki

Hi Doktor Cinta. Saya nak bertanya, saya sudah berumur 24 tahun dan berasa sudah tiba masanya saya mengenali seseorang. Tetapi apabila seseorang cuba untuk mendekati seperti menghantar mesej dan sebagainya, saya berasa takut, rasa tidak sedap hati, keliru dan sebagainya.

Saya berasa seperti “perlukah dia nak tau semua benda pasal aku” apabila si dia berkomusikasi dengan saya. Saya perasan yang saya seorang yang terlalu berdikari dan tidak suka jika orang lain ambil tahu pasal diri saya. Sebenarnya saya confuse apa sebenarnya yang saya nak. Saya cuba untuk lebih terbuka tetapi perasaan takut untuk mengenali seseorang dengan lebih dekat lebih menguasaai diri saya. Saya berharap Doktor Cinta dapat memberi cadangan ataupun nasihat bagaimana untuk saya menghadapi masalah ini.

Hi!

Perasaan cinta dan keinginan untuk mengenali dan dikenali sesorang adalah lumrah. Tak perlu takut dan bimbang akan kehendak hati.

Pertamanya, beri peluang pada diri sendiri. Tetapkan di dalam hati yang diri ini sudah bersedia untuk menerima peneman dan kini sudah bersedia untuk berkongsi kasih sayang. Kalau diri sendiri pun belum bersedia, sukar untuk perkara lain datang dengan sendirinya seperti cinta dan kasih sayang misalnya.

Juga perlu faham bahawa cinta dan kasih sayang memerlukan komunikasi. Perasaan ingin tahu, ambil berat dan saling mengingati adalah lumrah di dalam sesuatu perhubungan. Boleh dikatakan sebahagian besar dunia percintaan memerlukan komunikasi yang efektif. Jadi, biasakan diri dengan komunikasi sebegini rupa dan ‘open-up’ untuk perkara baru. Perubahan dan penerimaan itu perlu untuk memastikan kita berada di landasan yang betul.

Beranikan diri, lihat perubahan dari sudut yang positif dan jangan takut untuk mencuba.

Jul 15, 2019 | Posted by in Keliru | 0 comments

Nak Kahwin Tetapi Belum Bersedia. Sanggupkah Anda?

Nama: Aishah

Jantina: Perempuan

Maaf bertanya, saya suka pada seorang lelaki dan saya telah mengajaknya untuk berkahwin, namun dia menolak. Alasannya adalah dia tidak bersedia.

Tapi saya tetap inginkan dia menjadi suami saya. Kami berkenalan di facebook dan tak pernah Berjumpa. Saya hanya melihat dia di facebook dan dia tak pernah melihat wajah saya.

Ketika saya mengungkapkan perasaan cinta pada dia, dia menyatakan diajuga mencintai saya, namun tidak bersedia untuk berkahwin. Apa yang perlu saya lakukan? Saya inginkan dia.

Salam.

Jodoh rahsia tuhan. Bunga bukan sekuntum. Kumbang bukan seekor.

Sedangkan muka pun tak pernah nampak takkanlah sanggup ambik risiko untuk kahwin dan mulakan keluarga. Tak masuk akal untuk ajak berkahwin sedangkan belum lebih mengenali satu sama lain. Sangat tak masuk akal. Gila mungkin.

Kalau si dia pun asyik mengelak dan tak menunjukkan sebarang kesungguhan, maknanya betullah dia tak serius dan tak mahu ke arah alam perkahwinan.

Saya cadangkan keluar dan mengenali orang secara fizikal, bukannya facebook. Kenal hati budi masing-masing dahulu dan fikir masak-masak bersama sebelum berkahwin. Berkahwin bukan perkara yang mudah dan ternyata perkahwinan adalah rumit tetapi membahagiakan jikalau kena dengan caranya.

All the best!

Jul 12, 2019 | Posted by in Keliru | 0 comments

Buat Pilihan Terbaik. Merana atau Bahagia?

Nama: Fadlee

Jantina: Lelaki

Saya keliru. Siapkah harus saya pilih. Gadis A orangnya baik dan sentiasa buat saya ceria dan senang berbual. Gadis B pulak orangnya baik jugak tetapi saya malu nak bertegur sapa. Saya sedih apabila dia sedih. Dia satu kelas pula. Saya xnk kehilangan gadis A kerna dia sentiasa ada dan setia walaupun dia tau bnyk rumour mengatkan sye ni kaki pompuan. Saya x prnh ingt tentang gadis B tetapi apabila moment update tntg dia sedih, jadi saya turut sedih. Hati saya tersentuh apabila saya terdengar tentang dia. Siapakah harus pilih dan apakah harus sya lakukan?

Soal membuat pilihan pilihan ni memang susah. Pilih A salah, pilih B pun mungkin salah. There is no definite answer.

Tak elok pulak kalau saya cakap pilih A dan tinggalkan B sedangkan saya sendiri tak kenal hati budi keduanya. Jadi untuk memudahkan kerja Fadlee, sebenarnya pilihan terletak di tangan Fadlee sendiri. Fadlee lebih tahu hati budi, perangai dan juga baik buruk gadis A dan B.

Pilihan dan kriteria mungkin berbeza tapi kalau teliti betul-betul dan selami lebih dalam hati Fadlee sendiri, tentunya Fadlee sendiri akan tahu yang mana sebetulnya kehendak hati. Hal macam ni bukan main tutup mata pilih, kena ambil masa, tenang dan buat keputusan yang betul-betul muktamad. Bila dah betul-betul pilih jangan tiba-tiba tukar keputusan pulak.

Fadlee sendiri akan sedar yang sebenarnya akan ada beberapa faktor dan jugak ciri-ciri yang menjadikan sesorang itu lebih baik dan lebih sesuai untuk bersama dengan Fadlee berbanding yang lain. Persoalannya sekarang, Fadlee betul-betul kena usaha cari dan teliti apakah faktor atau ciri tu. Ini yang saya maksudkan perlu ambil masa dan buat keputusan. Sedangkan kasut pun dipilih teliti sebelum beli, apatah lagi teman hidup untuk dipakai hingga ke hari tua!

And paling penting sekali, tolonglah jangan pilih 2-2. Jangan sampai ada yang merana dan terseksa disebabkan ketidakmatangan Fadlee sendiri. Ok?

Jul 27, 2016 | Posted by in Keliru | 1 comment

Kekal Setia Walau Dah Terlanjur.

Nama: Sofia

Jantina: Perempuan

Assalamualaikum. Saya benar-benar keliru dan ragu. Tolong bantu saya begini ceritanya. Saya dan teman lelaki sy En.M sudah menjalinkan hubungan selama 9bulan. Sejak mengenali dia saya akui saya jatuh cinta dan semakin hari rasa sayang itu tidak dapat dibendung lagi. Seawal hubungan kami. En M tidak pernah menunjukkan satu perasaan sayang seperti mana rasa sayang saya pada dia. Sehingga hari ini, kami tak pernah bertanya khabar melalui panggilan telefon. Kami sekadar bersms sahaja.

Dia seorang yang sangat sibuk bekerja dan seorang yang pentingkan family dan ramai kawan. Saya akui hubungan kami sejak 8 bulan lepas tidak mesra. Sehingga masuk bulan ini. Awal bulan ini. Dia menyatakan bahawa sebelum ini dia sukar untuk menerima saya dalam hidupnya kerana masih sayangkan bekas kekasihnya. Betapa hancur hati saya ketika itu sedangkan untuk pengetahuan dr.cinta kami pernah melakukan kesilapan yang cukup besar dalam hidup kami. Tetapi kami berdua telah berjanji agar tidak mengulanginya lagi kami sudah bertaubat. Sehingga hari ini dia masih bersama saya.

Kami bercadang untuk berkahwin. Tetapi permasalahan yang saya hadapi adalah adakah dia sudah benar2 menerima diri saya dalam hidupnya? Sebelum ini, saya tahu dia ada layan beberapa perempuan lain. Tetapi disebabkan saya sudah sayang dan kami pun pernah bersama sukar untuk saya berpisah dengannya. Saya maafkan walau saya sering terasa hati dengannya. Sebelum ini juga dia kata pada saya bahawa saya seorang yang membosankan tetapi akhirnya dia memujuk saya. Saya menerima dia dan saya maafkan dia. Dia juga bagi semua password account fb, insta dan wechat kepada saya. Sy benar2 ragu adakah dia benar2 sayang saya menerima diri saya.

Walaupun dia tidak mahu berpisah dengan saya sering memujuk saya memeberi janji akan berkahwin dan akan datang berjumpa family saya pada raya nanti. Layanan dia pada saya masih sama seperti sebelum ni. Sms sering lambat balas tidak pernah call. Sering tak sms kalau bersama family dan kawan2. Tetapi bila dia sedar sy terasa hati dan merajuk dia akan memujuk saya kembali. Sy ragu2 saya sayangkan dia lebih dari segala2 nya. Saya takut untuk berpisah dengannya dan hidup saya sangat bergantung kepadanya. Saya tak boleh hidup dan tak ada semangat bila dia tiada bersama saya. Saya sering jadi pemarah kerana memendam rasa terhadap layanan dia kepada saya. Dia mengatakan dia sayang dan rindu saya tetapi perbuatannya sering kali membuat saya rasa tersinggung seolah2 saya tidak wujud. Saya cuma ingin dihargai.

Tidak pernah ke dia nampak keikhlasan saya menyanyangi dia. Walau banyak kesilapan dia pada saya. Saya tetap menerima dia segala keburukan dia, walau hati saya sering terluka sehingga ke hari ini. Bantulah saya. Saya sangat buntu. Saya benar2 tidak tahu apa yang dia mahukan apa yang saya patut lakukan agar saya tidak terasa hati lagi dengannya.

Salam.

Masalah yang jelas dan nyata yang saya boleh cakap ialah Sofia amatlah mudah termakan dengan janji manis seorang yang bernama lelaki. Tapi saya tak salahkan Sofia sepenuhnya sebab saya tahu lelaki memang boleh jadi semanis yang mungkin apabila berdepan dengan perempuan.

Keterlanjuran yang dah lepas tu biarkanlah lepas. Tak perlu diungkitkan lagi dan tak perlue menyesali lagi. Apa yang dah berlaku biarkanlah berlaku. Cukup dengan Sofia teruskan hidup ke arah yang lebih baik dan berusaha untuk perbaiki diri untuk jadi yang lebih baik. Apa yang perlu Sofia buat ialah bertaubat dan usaha tanpa henti untuk dapatkan keredhaan Allah seterusnya peroleh hidayah dan tabah hadapi dugaan yang mendatang kelak.

Teman Sofia, Encik M bagi kami hanyalah lelaki bujang biasa yang ternyata masih belum bersedia untuk ke tahap seterusnya. Biasa bagi lelaki muda untuk kerap menghabiskan masa dengan rakan dan aktiviti lain sehingga mengendahkan temannya sendirian. Tambahan pula Encik M tu sendiri masih dalam proses untuk cuba menerima Sofia. Proses penerimaan ni mengambil masa dan tentunya penantian sebegini rupa pastinya terselit perasaan dengki, cemburu, sakit hati, tertekan, stress dan sebagainya.

Bagi saya, ini hanyalah proses penerimaan yang memakan masa yang panjang. Lelaki juga ada proses penerimaannya sendiri dan ada kalanya mengambil masa yang amat lama, malah ada yang sampai bertahun lamanya. Dari apa yang saya baca mengenai Encik M yang Sofia ceritakan, dia tidaklah seteruk kisah lain yang pernah saya baca. Dia masih lagi kekal setia walau sudah terlanjur dan juga masih mencari masa untuk memujuk dan berhubung dengan Sofia walau hubungan diantara Sofia dengannya tidaklah seperti kisah cinta luar biasa.

Bercakap mengenai kecurangan, dari apa yang Sofia ceritakan, boleh saya anggap yang Encik M tidak curang atau mempunyai perempuan simpanan lain. Tetapi, saya takkan menolak kemungkinan ini kerana sepertimana lelaki mempunya sifat yang bermacam perangai dan jenis, mereka juga licik dan pandai mambuat helah. Sifat lelaki yang macam ni, kalau tak diselidik dengan terperinci tentunya akan bawa kepada masalah yang lebih besar kelak.

Nasihat saya untuk Sofia, berikan Encik M masa untuknya membuat keputusan tetapi berikanlah had masa yang sesuai untuknya berfikir. Jangan kerana terlampau memberi ruang, Sofia terpaksa tunggu bertahun lama lagi semata-mata untuk merasai kebahagiaan seperti pasangan bahagia yang lain. Ingat pesanan saya, ruang dan masa itu perlu, tetapi seharusnya sesuai dan memadai.

Jun 24, 2015 | Posted by in Keliru | 2 comments

Aku Pilih Bunuh Diri Kerana Tewas Oleh Nafsu Sendiri.

Nama: Dieya

Jantina: Perempuan

Saya tak tahu ingin berbuat apa, sebab saya keliru. Adakah ini cinta atau nafsu? Saya punya msalah yang sangat berat, kadang2 saya terfikir untuk bunuh diri. 3 tahun saya menjalinkan hubungan dengan bf saya dan sering melakukan maksiat kerana ingin membuktikan kasih sayang saya terhadap dia. Sehingga sekarang saya merasa sangat menyesal dan ingin memutuskan hubungan.

Tetapi malang sekali, sekarang saya dilema kerana baru sekarang saya di sahkan mengandung. Tapi saya ingin memutuskan hubungan dengan dia, dan baru saya tahu, semenjak dia mengetahui saya mengandung, dia semakin menjauh dengan saya. Dia semakin berperangai menyakitkan hati membuat saya tidak sanggup bertahan. Tolong saya doktor cinta, bantulah saya menghadapi masalah ini.

Bunuh diri bukanlah jalan penyelesaian untuk apa pun masalah, kecik mahupun besar. Ingat!

Terpulang pada Dieya untuk masih menerima bf Dieya tu semula ataupun tidak. Hakikatnya kandungan Dieya tu memerlukan seorang bapa dan bf Dieya tu tentunya tak boleh lari daripada tanggungjawabnya sebagai seorang yang perlu bersama-sama Dieya membesarkan anak kecil tu. Sama ada langkah seterusnya kahwin atau tidak, tu pilihan Dieya sendiri, tetapi pastikan tanggungjawab bf Dieya tu tetap ada.

Kalau benar Dieya masih cinta masih sayang dan bf Dieya inginkan pernikahan, teruskan. Kalau memang tiada cara lagi untuk memperbaiki hubungan korang berdua, jangan berkahwin semata-mata untuk menutup mulut masyarakat dan bukannya mencari kebahagiaan. Tak guna menutup satu kesilapan dengan kesilapan yang lain kerana akhirnya inilah yang akan membinasakan kita kelak.

Apa yang dah terjadi biarkan terjadi. Redha dan terima hukuman dan akibatnya dengan hati yang terbuka. Lebih baik hadapi masalah itu sekarang daripada Dieya terus menerus berdalih dan cuba menjauhi kebenaran. Kandungan itu tak bersalah dan jangan pula Dieya terfikir untuk menggugurkan jasad yang tak berdosa tu.

Duduk bersama keluarga atau ahli keluarga Dieya yang paling rapat untuk berbincang mengenai hal ini dan cuba menjadi seprofessional mungkin tanpa melibatkan emosi agar perkara ni boleh disampaikan secara baik dan akhirnya boleh mencari solusi yang terbaik. Bertemu mata antara kedua-dua belah keluarga juga wajar dilakukan agar semuanya boleh diselesaikan sebaik mungkin dan akhirnya tak mengeruhkan lagi keadaan.

Harap Dieya terus tabah dan fikirkan masa depan Dieya dan kandungan di masa depan kelak. Bunuh diri dan juga pengguguran bukanlah jalan penyelesaian yang Dieya mahukan. Jangan hitamkan lagi masa depan Dieya yang ada sekarang dan percayalah yang segala masalah yang timbul pasti ada penyelesaiannya.

Kami di sini menyokong Dieya sepenuhnya dan harapkan Dieya yang terbaik untuk semua perkara; sekarang dan juga di masa hadapan kelak. Buatlah keputusan terbaik bagi Dieya, kandungan dan orang sekeliling, inilah yang terbaik Dieya boleh lakukan.

Jun 21, 2015 | Posted by in Keliru | 1 comment

Pilihan Keluarga Minta Putus Melalui Telefon Selepas Sebulan Bertunang.

Nama: Dhia

Jantina: Perempuan

Assalamualaikum.

Saya ingin meminta pendapat serta pandangan Doktor Cinta atas masalah yang saya sedang hadapi. Saya telah bertunang dan pertunangan kami terjadi adalah atas pilihan keluarga saya sendiri dan semestinya atas pilihan lelaki tersebut melalui orang tengah. Kami tidak pernah kenal & berjumpa sebelum ini tetapi ibu saya pernah berjumpa keluarga si dia dan pakcik saya kenal keluarga mereka. Dari cerita orang kampung, keluarga si dia adalah keluarga yang baik-baik. Pada mulanya saya telah menolak si dia atas sebab saya tidak mengenali si dia dan ‘masih ada ke orang kawin pilihan keluarga + berjaya ke pada zaman ni??’. Kalau zaman dulu mungkinlah…Tetapi setelah beristikharah dan minta pandangan orang yang lebih tua dan berpengalaman, akhirnya saya bersetuju untuk menerima lelaki tersebut. Dengan restu kedua ibu bapa kami, serta saudara mara, kami selamat diikat. Memandangkan family saya sangat ‘strict’, mereka tidak membenarkan saya berhubung dengan lelaki tersebut. Tetapi, kami telah berhubung secara berahsia untuk mengenali hati budi masing-masing.

Selepas pertunangan, hubungan kami sangat baik dan tiada masalah. Dalam tempoh tersebut, kami telah berbincang soal tarikh perkahwinan dan plan masa depan memandangkan kami diikat selama 10bulan. Tapi sayangnya, tidak sampai sebulan, si dia telah meminta putus tunang melalui telefon dan saya amat terkejut dengan keputusan tersebut. Malah si dia tidak mahu bertemu keluarga saya untuk putuskan secara rasmi dan mengikut adat walaupun setelah saya merayu. Family si dia telah cuba memujuk si dia untuk kembali pada saya tapi tidak berjaya. Si dia memilih untuk kembali pada kekasih lama (first love) apabila perempuan tersebut menangis dan merayu untuk bersama kembali setelah mengetahui bahawa si dia telah bertunang dengan saya.

Saya keliru, saya terasa dipermainkan. Saya mungkin belum cintakan dia tapi saya telah cuba dan saya sudah mula menerima dia, dan pada saat itu, dia lebih sanggup memilih untuk meninggalkan saya menanggung beban ini sendiri. Dia memberi alasan bahawa dia tidak ada hati pada saya. Katanya, sebelum tunang dia memang dah ada hati, walaupun melihat gambar sahaja sebelum kami berjumpa di hadapan keluarga, dan dia juga telah beristikharah dan yakin dengan pilihannya kerana itu dia memilih untuk bertunang. Saya cuba pujuk dia, kerana bagi saya ini adalah perkara yang sangat serius. Tidak pernah terjadi di dalam keluarga kami. Mereka sesama saudara juga telah bergaduh hingga putuskan tali persaudaraan. Saya sangat sedih kerana disbabkan perkara ni putus hubungan keluarga. Yang menjadikan masalah ini semakin berat apabila dia tidak mahu berjumpa keluarga saya. Dan yang lebih parah lagi dan sangat mengejutkan saya adalah apabila ibubapa si dia juga tidak mahu berjumpa family saya. Kata si dia, tugas dia hanya memberitahu saya dan selebihnya adalah tugas saya. Saya buntu.Mana mungkin saya mampu untuk memberitahu ibubapa saya sendiri sedang mereka tidak tahu kami berhubung(habislah saya kalau depa tahu!!). Saudara mara si dia yang menjadi orang tengah juga tidak sampai hati untuk memberitahu keluarga saya lebih2 lagi ibu saya kerana beliau berpenyakit. beliau tidak boleh stress kerana boleh menyebabkan jiwa beliau terganggu kembali. 2minggu lebih kami telah putus, dan tiada siapa pun yang tahu melainkan saya, dan keluarga lelaki tersebut sahaja. Apa yang perlu saya buat Doktor Cinta??

Salam.

Harapnya Dhia berada dalam keadaan baik walaupun apa yang dah Dhia lalui. Moga tabah.

Hakikatnya, pertunangan ni hanyalah satu jalan yang akhirnya membawa kepada perkahwinan. Tapi macam yang Dhia dah ketahui, menjadi tunangan oranglah masa yang paling mencabar  dan penuh dengan ujian dan cabaran yang perlu ditempuhi. Perlu diingat, tak semua pertunangan akan berakhir dengan perkahwinan. Pertunangan hanyalah ikatan dan tanda bahawa satu pasangan itu akan menjadi pasangan suami isteri kelak. Ingat, pertunangan bukanlah perkahwinan dan bukanlah perkara yang pasti membawa kepada kebahagiaan kelak.

Dari apa yang saya faham, Dhia sekarang tersepit di tengah-tengah hubungan yang saya sendiri berani katakan sudah berakhir. Dhia belum mempunyai apa-apa hubungan istimewa, Dhia belum jatuh cinta, Dhia belum berikan komitmen yang sebenarnya dan juga Dhia masih di fasa pertunangan, bukannya perkahwinan, jadi boleh saya cakapkan di sini yang Dhia sebenarnya masih belum jauh kedalam lubang masalah dan sebenarnya masalah ini amatlah mudah untuk diselesaikan. Ada sesetengah perkara tidak berakhir seperti yang kita harapkan kerana sebenarnya ianya satu hikmah. Mungkin apa yang Dhia sedang lalui sekarang ada hikmahnya yang tersendiri, kita takkan tahu selagi kita mulai redha dan terima akan ketentuannya. Tak perlu terus mengharap dan berharap dia akan kembali sebab bagi saya sendiri, kalau lelaki tu sendiri dah tarik diri pada bulan yang pertama, tak perlulah baginya lebihan 9 bulan yang ada kerana bagi saya, dia tidak berhak.

Tapi Dhia kena ingat, perkahwinan ini dirancang dan bukannya berdasarkan perasaan cinta dan sayang. Jadi pihak lelaki mahupun pihak Dhia sendiri tidak boleh dipersalahkan. Cinta bukan terbina tanpa perasaan dan paksaan, ini Dhia perlu ingat.

Apa yang perlu Dhia buat sekarang ialah tabah dan beranikan diri untuk menceritakan perkara yang sebenar kepada keluarga Dhia sendiri. Perkara ini sudah pun menjadi satu masalah dan tindakan Dhia jikalau terus menerus melambatkan perkara yang dah pasti pastinya akan menyukarkan lagi keadaan. Mengenai keadaan ibu Dhia, dia sendiri akan faham realiti hubungan yang dah sampai ke tahap ini dan sebagai seorang ibu, dia pastinya akan memahami. Mungkin dia akan rasa sedikit kecewa tetapi dia akan menjadi lebih lega dan bahagia bila mengetahui yang anaknya berani berdepan dengan masalah dan kekal tenang menghadapinya.

Mengenai hal tidak berhubung tu pulak, ia hanyalah perkara kecil. Tak salah berhubung ketika menjadi tunangan orang dan jangan jadikan tu satu alasan dan sebab mengapa hubungan ini tak menjadi.

Beranikan diri, tabah hadapi masalah dan tak berundur dari kebenaran. Itu yang Dhia perlu lakukan sekarang.

Good luck and be strong ok!

Jun 21, 2015 | Posted by in Keliru | 0 comments