Keliru

Buat Pilihan Terbaik. Merana atau Bahagia?

Nama: Fadlee

Jantina: Lelaki

Saya keliru. Siapkah harus saya pilih. Gadis A orangnya baik dan sentiasa buat saya ceria dan senang berbual. Gadis B pulak orangnya baik jugak tetapi saya malu nak bertegur sapa. Saya sedih apabila dia sedih. Dia satu kelas pula. Saya xnk kehilangan gadis A kerna dia sentiasa ada dan setia walaupun dia tau bnyk rumour mengatkan sye ni kaki pompuan. Saya x prnh ingt tentang gadis B tetapi apabila moment update tntg dia sedih, jadi saya turut sedih. Hati saya tersentuh apabila saya terdengar tentang dia. Siapakah harus pilih dan apakah harus sya lakukan?

Soal membuat pilihan pilihan ni memang susah. Pilih A salah, pilih B pun mungkin salah. There is no definite answer.

Tak elok pulak kalau saya cakap pilih A dan tinggalkan B sedangkan saya sendiri tak kenal hati budi keduanya. Jadi untuk memudahkan kerja Fadlee, sebenarnya pilihan terletak di tangan Fadlee sendiri. Fadlee lebih tahu hati budi, perangai dan juga baik buruk gadis A dan B.

Pilihan dan kriteria mungkin berbeza tapi kalau teliti betul-betul dan selami lebih dalam hati Fadlee sendiri, tentunya Fadlee sendiri akan tahu yang mana sebetulnya kehendak hati. Hal macam ni bukan main tutup mata pilih, kena ambil masa, tenang dan buat keputusan yang betul-betul muktamad. Bila dah betul-betul pilih jangan tiba-tiba tukar keputusan pulak.

Fadlee sendiri akan sedar yang sebenarnya akan ada beberapa faktor dan jugak ciri-ciri yang menjadikan sesorang itu lebih baik dan lebih sesuai untuk bersama dengan Fadlee berbanding yang lain. Persoalannya sekarang, Fadlee betul-betul kena usaha cari dan teliti apakah faktor atau ciri tu. Ini yang saya maksudkan perlu ambil masa dan buat keputusan. Sedangkan kasut pun dipilih teliti sebelum beli, apatah lagi teman hidup untuk dipakai hingga ke hari tua!

And paling penting sekali, tolonglah jangan pilih 2-2. Jangan sampai ada yang merana dan terseksa disebabkan ketidakmatangan Fadlee sendiri. Ok?

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jul 27, 2016 | Posted by in Keliru | 0 comments

Kekal Setia Walau Dah Terlanjur

Nama: Sofia

Jantina: Perempuan

Assalamualaikum. Saya benar-benar keliru dan ragu. Tolong bantu saya begini ceritanya. Saya dan teman lelaki sy En.M sudah menjalinkan hubungan selama 9bulan. Sejak mengenali dia saya akui saya jatuh cinta dan semakin hari rasa sayang itu tidak dapat dibendung lagi. Seawal hubungan kami. En M tidak pernah menunjukkan satu perasaan sayang seperti mana rasa sayang saya pada dia. Sehingga hari ini, kami tak pernah bertanya khabar melalui panggilan telefon. Kami sekadar bersms sahaja.

Dia seorang yang sangat sibuk bekerja dan seorang yang pentingkan family dan ramai kawan. Saya akui hubungan kami sejak 8 bulan lepas tidak mesra. Sehingga masuk bulan ini. Awal bulan ini. Dia menyatakan bahawa sebelum ini dia sukar untuk menerima saya dalam hidupnya kerana masih sayangkan bekas kekasihnya. Betapa hancur hati saya ketika itu sedangkan untuk pengetahuan dr.cinta kami pernah melakukan kesilapan yang cukup besar dalam hidup kami. Tetapi kami berdua telah berjanji agar tidak mengulanginya lagi kami sudah bertaubat. Sehingga hari ini dia masih bersama saya.

Kami bercadang untuk berkahwin. Tetapi permasalahan yang saya hadapi adalah adakah dia sudah benar2 menerima diri saya dalam hidupnya? Sebelum ini, saya tahu dia ada layan beberapa perempuan lain. Tetapi disebabkan saya sudah sayang dan kami pun pernah bersama sukar untuk saya berpisah dengannya. Saya maafkan walau saya sering terasa hati dengannya. Sebelum ini juga dia kata pada saya bahawa saya seorang yang membosankan tetapi akhirnya dia memujuk saya. Saya menerima dia dan saya maafkan dia. Dia juga bagi semua password account fb, insta dan wechat kepada saya. Sy benar2 ragu adakah dia benar2 sayang saya menerima diri saya.

Walaupun dia tidak mahu berpisah dengan saya sering memujuk saya memeberi janji akan berkahwin dan akan datang berjumpa family saya pada raya nanti. Layanan dia pada saya masih sama seperti sebelum ni. Sms sering lambat balas tidak pernah call. Sering tak sms kalau bersama family dan kawan2. Tetapi bila dia sedar sy terasa hati dan merajuk dia akan memujuk saya kembali. Sy ragu2 saya sayangkan dia lebih dari segala2 nya. Saya takut untuk berpisah dengannya dan hidup saya sangat bergantung kepadanya. Saya tak boleh hidup dan tak ada semangat bila dia tiada bersama saya. Saya sering jadi pemarah kerana memendam rasa terhadap layanan dia kepada saya. Dia mengatakan dia sayang dan rindu saya tetapi perbuatannya sering kali membuat saya rasa tersinggung seolah2 saya tidak wujud. Saya cuma ingin dihargai.

Tidak pernah ke dia nampak keikhlasan saya menyanyangi dia. Walau banyak kesilapan dia pada saya. Saya tetap menerima dia segala keburukan dia, walau hati saya sering terluka sehingga ke hari ini. Bantulah saya. Saya sangat buntu. Saya benar2 tidak tahu apa yang dia mahukan apa yang saya patut lakukan agar saya tidak terasa hati lagi dengannya.

Salam.

Masalah yang jelas dan nyata yang saya boleh cakap ialah Sofia amatlah mudah termakan dengan janji manis seorang yang bernama lelaki. Tapi saya tak salahkan Sofia sepenuhnya sebab saya tahu lelaki memang boleh jadi semanis yang mungkin apabila berdepan dengan perempuan.

Keterlanjuran yang dah lepas tu biarkanlah lepas. Tak perlu diungkitkan lagi dan tak perlue menyesali lagi. Apa yang dah berlaku biarkanlah berlaku. Cukup dengan Sofia teruskan hidup ke arah yang lebih baik dan berusaha untuk perbaiki diri untuk jadi yang lebih baik. Apa yang perlu Sofia buat ialah bertaubat dan usaha tanpa henti untuk dapatkan keredhaan Allah seterusnya peroleh hidayah dan tabah hadapi dugaan yang mendatang kelak.

Teman Sofia, Encik M bagi kami hanyalah lelaki bujang biasa yang ternyata masih belum bersedia untuk ke tahap seterusnya. Biasa bagi lelaki muda untuk kerap menghabiskan masa dengan rakan dan aktiviti lain sehingga mengendahkan temannya sendirian. Tambahan pula Encik M tu sendiri masih dalam proses untuk cuba menerima Sofia. Proses penerimaan ni mengambil masa dan tentunya penantian sebegini rupa pastinya terselit perasaan dengki, cemburu, sakit hati, tertekan, stress dan sebagainya.

Bagi saya, ini hanyalah proses penerimaan yang memakan masa yang panjang. Lelaki juga ada proses penerimaannya sendiri dan ada kalanya mengambil masa yang amat lama, malah ada yang sampai bertahun lamanya. Dari apa yang saya baca mengenai Encik M yang Sofia ceritakan, dia tidaklah seteruk kisah lain yang pernah saya baca. Dia masih lagi kekal setia walau sudah terlanjur dan juga masih mencari masa untuk memujuk dan berhubung dengan Sofia walau hubungan diantara Sofia dengannya tidaklah seperti kisah cinta luar biasa.

Bercakap mengenai kecurangan, dari apa yang Sofia ceritakan, boleh saya anggap yang Encik M tidak curang atau mempunyai perempuan simpanan lain. Tetapi, saya takkan menolak kemungkinan ini kerana sepertimana lelaki mempunya sifat yang bermacam perangai dan jenis, mereka juga licik dan pandai mambuat helah. Sifat lelaki yang macam ni, kalau tak diselidik dengan terperinci tentunya akan bawa kepada masalah yang lebih besar kelak.

Nasihat saya untuk Sofia, berikan Encik M masa untuknya membuat keputusan tetapi berikanlah had masa yang sesuai untuknya berfikir. Jangan kerana terlampau memberi ruang, Sofia terpaksa tunggu bertahun lama lagi semata-mata untuk merasai kebahagiaan seperti pasangan bahagia yang lain. Ingat pesanan saya, ruang dan masa itu perlu, tetapi seharusnya sesuai dan memadai.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jun 24, 2015 | Posted by in Keliru | 2 comments

Aku Pilih Bunuh Diri Kerana Tewas Oleh Nafsu Sendiri.

Nama: Dieya

Jantina: Perempuan

Saya tak tahu ingin berbuat apa, sebab saya keliru. Adakah ini cinta atau nafsu? Saya punya msalah yang sangat berat, kadang2 saya terfikir untuk bunuh diri. 3 tahun saya menjalinkan hubungan dengan bf saya dan sering melakukan maksiat kerana ingin membuktikan kasih sayang saya terhadap dia. Sehingga sekarang saya merasa sangat menyesal dan ingin memutuskan hubungan.

Tetapi malang sekali, sekarang saya dilema kerana baru sekarang saya di sahkan mengandung. Tapi saya ingin memutuskan hubungan dengan dia, dan baru saya tahu, semenjak dia mengetahui saya mengandung, dia semakin menjauh dengan saya. Dia semakin berperangai menyakitkan hati membuat saya tidak sanggup bertahan. Tolong saya doktor cinta, bantulah saya menghadapi masalah ini.

Bunuh diri bukanlah jalan penyelesaian untuk apa pun masalah, kecik mahupun besar. Ingat!

Terpulang pada Dieya untuk masih menerima bf Dieya tu semula ataupun tidak. Hakikatnya kandungan Dieya tu memerlukan seorang bapa dan bf Dieya tu tentunya tak boleh lari daripada tanggungjawabnya sebagai seorang yang perlu bersama-sama Dieya membesarkan anak kecil tu. Sama ada langkah seterusnya kahwin atau tidak, tu pilihan Dieya sendiri, tetapi pastikan tanggungjawab bf Dieya tu tetap ada.

Kalau benar Dieya masih cinta masih sayang dan bf Dieya inginkan pernikahan, teruskan. Kalau memang tiada cara lagi untuk memperbaiki hubungan korang berdua, jangan berkahwin semata-mata untuk menutup mulut masyarakat dan bukannya mencari kebahagiaan. Tak guna menutup satu kesilapan dengan kesilapan yang lain kerana akhirnya inilah yang akan membinasakan kita kelak.

Apa yang dah terjadi biarkan terjadi. Redha dan terima hukuman dan akibatnya dengan hati yang terbuka. Lebih baik hadapi masalah itu sekarang daripada Dieya terus menerus berdalih dan cuba menjauhi kebenaran. Kandungan itu tak bersalah dan jangan pula Dieya terfikir untuk menggugurkan jasad yang tak berdosa tu.

Duduk bersama keluarga atau ahli keluarga Dieya yang paling rapat untuk berbincang mengenai hal ini dan cuba menjadi seprofessional mungkin tanpa melibatkan emosi agar perkara ni boleh disampaikan secara baik dan akhirnya boleh mencari solusi yang terbaik. Bertemu mata antara kedua-dua belah keluarga juga wajar dilakukan agar semuanya boleh diselesaikan sebaik mungkin dan akhirnya tak mengeruhkan lagi keadaan.

Harap Dieya terus tabah dan fikirkan masa depan Dieya dan kandungan di masa depan kelak. Bunuh diri dan juga pengguguran bukanlah jalan penyelesaian yang Dieya mahukan. Jangan hitamkan lagi masa depan Dieya yang ada sekarang dan percayalah yang segala masalah yang timbul pasti ada penyelesaiannya.

Kami di sini menyokong Dieya sepenuhnya dan harapkan Dieya yang terbaik untuk semua perkara; sekarang dan juga di masa hadapan kelak. Buatlah keputusan terbaik bagi Dieya, kandungan dan orang sekeliling, inilah yang terbaik Dieya boleh lakukan.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jun 21, 2015 | Posted by in Keliru | 1 comment

Pilihan Keluarga Minta Putus Melalui Telefon Selepas Sebulan Bertunang.

Nama: Dhia

Jantina: Perempuan

Assalamualaikum.

Saya ingin meminta pendapat serta pandangan Doktor Cinta atas masalah yang saya sedang hadapi. Saya telah bertunang dan pertunangan kami terjadi adalah atas pilihan keluarga saya sendiri dan semestinya atas pilihan lelaki tersebut melalui orang tengah. Kami tidak pernah kenal & berjumpa sebelum ini tetapi ibu saya pernah berjumpa keluarga si dia dan pakcik saya kenal keluarga mereka. Dari cerita orang kampung, keluarga si dia adalah keluarga yang baik-baik. Pada mulanya saya telah menolak si dia atas sebab saya tidak mengenali si dia dan ‘masih ada ke orang kawin pilihan keluarga + berjaya ke pada zaman ni??’. Kalau zaman dulu mungkinlah…Tetapi setelah beristikharah dan minta pandangan orang yang lebih tua dan berpengalaman, akhirnya saya bersetuju untuk menerima lelaki tersebut. Dengan restu kedua ibu bapa kami, serta saudara mara, kami selamat diikat. Memandangkan family saya sangat ‘strict’, mereka tidak membenarkan saya berhubung dengan lelaki tersebut. Tetapi, kami telah berhubung secara berahsia untuk mengenali hati budi masing-masing.

Selepas pertunangan, hubungan kami sangat baik dan tiada masalah. Dalam tempoh tersebut, kami telah berbincang soal tarikh perkahwinan dan plan masa depan memandangkan kami diikat selama 10bulan. Tapi sayangnya, tidak sampai sebulan, si dia telah meminta putus tunang melalui telefon dan saya amat terkejut dengan keputusan tersebut. Malah si dia tidak mahu bertemu keluarga saya untuk putuskan secara rasmi dan mengikut adat walaupun setelah saya merayu. Family si dia telah cuba memujuk si dia untuk kembali pada saya tapi tidak berjaya. Si dia memilih untuk kembali pada kekasih lama (first love) apabila perempuan tersebut menangis dan merayu untuk bersama kembali setelah mengetahui bahawa si dia telah bertunang dengan saya.

Saya keliru, saya terasa dipermainkan. Saya mungkin belum cintakan dia tapi saya telah cuba dan saya sudah mula menerima dia, dan pada saat itu, dia lebih sanggup memilih untuk meninggalkan saya menanggung beban ini sendiri. Dia memberi alasan bahawa dia tidak ada hati pada saya. Katanya, sebelum tunang dia memang dah ada hati, walaupun melihat gambar sahaja sebelum kami berjumpa di hadapan keluarga, dan dia juga telah beristikharah dan yakin dengan pilihannya kerana itu dia memilih untuk bertunang. Saya cuba pujuk dia, kerana bagi saya ini adalah perkara yang sangat serius. Tidak pernah terjadi di dalam keluarga kami. Mereka sesama saudara juga telah bergaduh hingga putuskan tali persaudaraan. Saya sangat sedih kerana disbabkan perkara ni putus hubungan keluarga. Yang menjadikan masalah ini semakin berat apabila dia tidak mahu berjumpa keluarga saya. Dan yang lebih parah lagi dan sangat mengejutkan saya adalah apabila ibubapa si dia juga tidak mahu berjumpa family saya. Kata si dia, tugas dia hanya memberitahu saya dan selebihnya adalah tugas saya. Saya buntu.Mana mungkin saya mampu untuk memberitahu ibubapa saya sendiri sedang mereka tidak tahu kami berhubung(habislah saya kalau depa tahu!!). Saudara mara si dia yang menjadi orang tengah juga tidak sampai hati untuk memberitahu keluarga saya lebih2 lagi ibu saya kerana beliau berpenyakit. beliau tidak boleh stress kerana boleh menyebabkan jiwa beliau terganggu kembali. 2minggu lebih kami telah putus, dan tiada siapa pun yang tahu melainkan saya, dan keluarga lelaki tersebut sahaja. Apa yang perlu saya buat Doktor Cinta??

Salam.

Harapnya Dhia berada dalam keadaan baik walaupun apa yang dah Dhia lalui. Moga tabah.

Hakikatnya, pertunangan ni hanyalah satu jalan yang akhirnya membawa kepada perkahwinan. Tapi macam yang Dhia dah ketahui, menjadi tunangan oranglah masa yang paling mencabar  dan penuh dengan ujian dan cabaran yang perlu ditempuhi. Perlu diingat, tak semua pertunangan akan berakhir dengan perkahwinan. Pertunangan hanyalah ikatan dan tanda bahawa satu pasangan itu akan menjadi pasangan suami isteri kelak. Ingat, pertunangan bukanlah perkahwinan dan bukanlah perkara yang pasti membawa kepada kebahagiaan kelak.

Dari apa yang saya faham, Dhia sekarang tersepit di tengah-tengah hubungan yang saya sendiri berani katakan sudah berakhir. Dhia belum mempunyai apa-apa hubungan istimewa, Dhia belum jatuh cinta, Dhia belum berikan komitmen yang sebenarnya dan juga Dhia masih di fasa pertunangan, bukannya perkahwinan, jadi boleh saya cakapkan di sini yang Dhia sebenarnya masih belum jauh kedalam lubang masalah dan sebenarnya masalah ini amatlah mudah untuk diselesaikan. Ada sesetengah perkara tidak berakhir seperti yang kita harapkan kerana sebenarnya ianya satu hikmah. Mungkin apa yang Dhia sedang lalui sekarang ada hikmahnya yang tersendiri, kita takkan tahu selagi kita mulai redha dan terima akan ketentuannya. Tak perlu terus mengharap dan berharap dia akan kembali sebab bagi saya sendiri, kalau lelaki tu sendiri dah tarik diri pada bulan yang pertama, tak perlulah baginya lebihan 9 bulan yang ada kerana bagi saya, dia tidak berhak.

Tapi Dhia kena ingat, perkahwinan ini dirancang dan bukannya berdasarkan perasaan cinta dan sayang. Jadi pihak lelaki mahupun pihak Dhia sendiri tidak boleh dipersalahkan. Cinta bukan terbina tanpa perasaan dan paksaan, ini Dhia perlu ingat.

Apa yang perlu Dhia buat sekarang ialah tabah dan beranikan diri untuk menceritakan perkara yang sebenar kepada keluarga Dhia sendiri. Perkara ini sudah pun menjadi satu masalah dan tindakan Dhia jikalau terus menerus melambatkan perkara yang dah pasti pastinya akan menyukarkan lagi keadaan. Mengenai keadaan ibu Dhia, dia sendiri akan faham realiti hubungan yang dah sampai ke tahap ini dan sebagai seorang ibu, dia pastinya akan memahami. Mungkin dia akan rasa sedikit kecewa tetapi dia akan menjadi lebih lega dan bahagia bila mengetahui yang anaknya berani berdepan dengan masalah dan kekal tenang menghadapinya.

Mengenai hal tidak berhubung tu pulak, ia hanyalah perkara kecil. Tak salah berhubung ketika menjadi tunangan orang dan jangan jadikan tu satu alasan dan sebab mengapa hubungan ini tak menjadi.

Beranikan diri, tabah hadapi masalah dan tak berundur dari kebenaran. Itu yang Dhia perlu lakukan sekarang.

Good luck and be strong ok!

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jun 21, 2015 | Posted by in Keliru | 0 comments

Cinta Jarak Jauh, Adakah Aku Bertepuk Sebelah Tangan?

Nama: Esmail

Jantina: Lelaki

Salam.

Cerita saya bermula 7 tahun yg dulu..dia client ex majikan saya..saya org yg sering brurusan dgn nya dlm hal2 kerja. 5 tahun kemudian saya nekad utk berdikari sendiri & dialah client yg pertama ikut jd client saya..lama kelamaan kami semakin mesra mcm kawan2..x pernah saya hickup dlm urusan projek & selalu memuaskan hati dia sebagai client saya.

Peribadi saya ni pulak kaki perempuan, suka memasak & suka ke gym. semua brkaitan saya dia tahu trutama bab kaki perempuan.. Lama kelamaan saya mula rasakan sesuatu yg pelik..setiap kali dia call dia msg dia komen or like status fb saya terutama pic2 masakan & pic2 saya workout d gym saya teramat amat happy. Kelmarin 14hb 04 2015, saya pos la kat FB “Kenapalah Tuhan ciptakan Sarawak & Semenanjung dpisahkan oleh Laut Cina Selatan, kan best kalau bersempadan hari2 aku boleh ke KL” ..x sampai 1 minit dia komen “Aaah kan best i pun boleh ke Miri Sarawak” ..Saya pun cepat2 lah reply “I pun boleh turun KL hari2”..x sampai je seminit saya lihat komen dia dah hilang & saya cek kat friend list “This account has been deactivated”

Sekarang apa harus saya buat?? Perlukah saya hantar msg brtanya atau buat2 tak tahu apa yg berlaku..26 april nanti birthday dia. Saya plan nak buat kek coklat utk dia dan pos ke KL..perlu kah saya lakukan itu..

Banyak hint2 yg lain saya pos di FB sebelum ini termasuk 2016 akan dtg saya akan pindah KL & tukar kerjaya saya, dari logistic ke fitness industry. dia tahu hal tersebut saya pernah beritahu dia yg saya dah jemu dlm kerjaya yg sekarang & ingin bertukar ke kerjaya yg saya minat fitness & masakan d KL..Dan kerjaya saya sekarang ini x menjanjikan kpuasan pada saya malah pernah ditipu biz partner shingga saya hampir2 fobia & trauma..Harap doctor cinta dpt membantu saya memberi pandangan..adakah saya ini sudah dlamun cinta, adakah saya bertepuk sebelah tangan,atau saya hanya termakan budi sebab dia boleh je pilih syarikat agent yg lain lebih kukuh brbanding saya. saya benar2 keliru dan yg saya tahu smenjak mula mesra dgn dia saya byk berubah & bkn lagi kaki perempuan..samada dia tahu perubahan saya atau tidak itu saya tidak pasti.

Salam.

Perubahan ke arah yang lebih baik adalah apa yang setiap manusia cari dalam hidup mereka. Walau semana jahat dan semana baik pun seseorang, hakikatnya mereka akan tetap mencari perkara yang lebih baik. Jahat ke arah baik, dan baik ke arah yang lebih baik.

Dari apa yang saya faham, si dia yang Esmail sendiri minat dan menaruh harapan sebenarnya membawa diri Esmail sendiri ke arah kebaikan. Inilah yang dicari di dalam sesuatu perhubungan sebenarnya. Apa yang terjadi antara Esmail dan si dia kemungkinan adalah kerana cinta dan juga mungkin kerana kebetulan yang tak disangka semata-mata. Sukar untuk membuat andaian dan sangkaan tanpa sebarang bukti dan balasan yang nyata. Penggunaan hint dan tanda adalah betul untuk mendapatkan balasan, tapi perlu diingatkan yang jawapan yang diperolehi tidak semestinya betul dan sah. Ada kalanya kita mudah tersalah anggap atau dalam erti kata lain, syok sendiri.

Nasihat saya, teruskan niat murni Esmail untuk cuba buat yang terbaik untuk membahagiakan si dia. Tak salah dan tak ada peraturan yang menghalang seseorang untuk membuat kebaikan. Tapi, nasihat saya, sebelum melangkah lebih jauh, ada baiknya luahkan perasaan di hati Esmail dan minta jawapan yang pasti daripada si dia sendiri. Cukuplah dengan semua hint dan tanda dan kebaikan yang selama ini Esmail dah tunjukkan. Cuba berhubung dengannya dan luahkan segalanya. Jarak dan lokasi bukan masalah. Masalah macam ni hanya timbul apabila diri kita memikirkannya sebagai masalah, sedangkan cinta yang sebenar-benar cinta boleh mengatasi segalanya.

Luahkan perasaan, minta jawapan yang pasti dan jangan gunakan alasan untuk menidakkan segala yang terbuku di hati. Gunakan bakat dan kurniaan tuhan seperti memasak itu untuk memikat dan memenangi hati si dia. Perempuan mudah cair dengan lelaki yang pandai masak ok!

Ingat,bertindak dan jangan beri alasan untuk masa depan sendiri.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Apr 16, 2015 | Posted by in Keliru | 0 comments

Saya Nak Kahwin Tapi Mak Yang Buat Pilihan.

Nama: Aisyah

Jantina: Perempuan

Assalamualaikum doc. Masalah saya sebenarnya, mungkin lah bukan masalah cinta kot. Tapi masalah memilih calon suami. Saya adalah seorang yang simple. Tapi mak saya sedikit cerewet. Agak memilih la dalam memilih calon menantu. Pilihan saya, senang je. Apa yang mak ayah pilih, suka, itulah pilihan saya.

Tapi nak boleh ke jumpa pilihan mak tu, dah beberapa orang saya tolak. Ramai la jugak mungkin. Yang jaga solat, beriman, pandai mengaji tu, pasti lah itu pilihan utama. Saya pun akan pastikan calon suami saya ada ciri2 utama ni dulu, yang lain saya tak kisah. Tapi pilihan mak, paling utama satu negeri, atau negeri berdekatan atau bekerja di negeri2 tersebut. Masalahnya yang nak jadikan saya isteri sebelum2 ni, yang asalnya satu negeri, mak tak berkenan. Sebab pemakaiannya mungkin, pergaulannya, agamanya, tak cukup inci, dan cikgu. Kalau boleh mak taknak dah cikgu. Sebab dalam family saya, dah berapa keturunan cikgu. Jadi mak taknak da.

Dan tak kurang juga, ramai juga yang mintak saya tu, berasal dari utara. Yang ni, awal2 lagi mak tak nak. Sebab jauh. Tapi ciri2 yang lain semua boleh lah dikatakan lulus. Tapi disebabkan jauh la, sampai mak nangis2. Padahal bukannya terima pun lagi. Saya pun dah pening, stress, sampai nak botak dah asyik gugur je rambut. Dalam hati “mak nak yang macam mana sebenarnya” payah la nk jumpa yang betol2 ikut ciri yang mak nak. Huhu.

Sekarang stress yg teramat rasanya, umur makin naik, risau nt dah tolak2, last2, takde siapa dah nak. Tetiba saya yg bernaluri nak kahwin ni, rasa mcam malas dah nak kahwin. Tapi pertanyaan orang2 keliling pasal kahwin, mmg sangat2 buat saya stress, dan adalah suara2 yg mengatakan sy terlalu memilih. Saya hanya inginkan yg terbaik untuk mak ayh. Ap yg diorg suka, saya suka laa. Tapi lagi stress bila mk sdri yg tnya, takde ke org tnya2. Ya Allah..Mak… Bukan takde.. Tapi sume dah kena reject. Ohh, peningnyaa..

Maaf doc, terpnjang plk. Kalau ikutkan, boleh pnjang lagi ni, tapi sampai sini je la dlu, tq.

Salam Aisyah.

Terima kasih kerana sudi berkongsi. Pertamanya alhamdulillah dan tahniah sebab Aisyah sendiri hanya tinggal beberapa langkah saja lagi untuk masuk ke alam rumah tangga. Cuma sekarang ni yang jadi masalahnya ialah si suami.

Pemilihan calon suami sebenarnya bagi saya amatlah mudah kalau ditetapkan konsepnya dengan betul dari awal lagi. Apa yang akan dihadap oleh si suami sepanjang hidupnya kelak tentulah si isterinya sendiri dan perkara sama juga tentunya akan dihadap oleh si isteri sebaliknya.

Pemilihan pasangan, sama ada calon suami mahupun isteri sebenarnya terletak sepenuhnya kepada pasangan tersebut. Biar apa syarat, peraturan, pandangan dan juga cerita sekalipun, pemilihan pasangan adalah hak istimewa seseorang yang akan berkahwin. Bukan hak mak, ayah, sepupu sepapat mahupun adik beradik. Walaupun pastinya akan ada pengaruh dari luar yang lain yang akan mempengaruhi pemilihan calon, contohnya seperti kriteria, hak isitimewa, pangkat, ekonomi dan lain-lain, boleh saya katakan disini majoritinya akan tetap ditentukan oleh bakal pengantin itu sendiri.

Kalau boleh diberikan dari segi peratusan, boleh saya katakan yang hak dan pilihan mutlak bagi bakal pengantin adalah 80% dan 20% selebihnya boleh dikatakan pilihan selain bakal pengantin tu sendiri contohnya seperti pilihan keluarga dan lain-lain. Pilihan keluarga bukannya tidak boleh diambil kira cuma apa yang saya ingin tekankan ialah pilihan orang lain boleh diambil kira sebagai cadangan dan panduan tetapi pilihan mutlak dan keputusan masih dan akan tetap berada di tangan bakal pengantin tu sendiri.

Walaupun kita berusaha untuk memberikan yang terbaik buat kedua ibu bapa kita dan ingin membahagiakan mereka, keputusan bagi hal yang akan menentukan kebahagiaan kita sendiri pada masa depan kelak seharusnya difikirkan lebih berat kearah kita sendiri. Lagipun mak dan ayah mana yang tak nak tengok anak diorang sendiri bahagia. Selalunya mak dan ayah juga akan bahagia apabila tengok anak diorang sendiri bahagia. Jadi tak perlu nak difikirkan sangat kebimbangan pasal ni kerana selalunya akan berakhir dengan mak dan ayah serta keluarga yang bahagia InsyaAllah.

Yakinkan mak Aisyah tentang hak dan pilihan Aisyah dalam hal dan tentang mencari jodoh ni supaya mak Aisyah boleh faham dengan betul akan kehendak dan pilihan anaknya. Bawak berbincang dan kalau boleh bawak bersama adik-beradik dan juga ayah sebolehnya sebagai sokongan dan backup. Bawa berbincang tentang pendirian Aisyah dalam hal ni dan kebimbangan Aisyah sendiri kalau perkara seperti ini berterusan tanpa sebarang perubahan.

Yakinkan ahli keluarga Aisyah, tetapkan perndirian, berani meluahkan kebimbangan dan yakin akan kuasa Allah. Ini yang terbaik. Apapun saya doakan yang terbaik untuk Aisyah. Sebarang perkembangan email kami ok 🙂

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Apr 14, 2015 | Posted by in Keliru | 0 comments

Cinta Terhalang Oleh Kad Pengenalan.

Nama: Yana

Jantina: Perempuan

Saya Yana asal Kedah nak tanya pendapat dr. 🙂 Saya dan bf saya telah bercinta hampir dua tahun. Asal dia Sabah. Kami bercinta dlm jarak jauh . Bf saya tidak mempunyai IC . Bagaimanakah cara untuk selesaikan masalah ini? Selama sy kenal dia, dia tak pernah buat sy sakit atau terluka dan sbelum ni sy couple tak pernah seserius ni. Malah, dia dpt terima sy seadaanya mungkin kerana masalahnya. Dan saya dpt terima dia seadaanya krn sy amat percaya yg dia sayangkan sy. Ibu bapa sy juga amat sukakan dia. Tetapi mereka tidak tahu tntg masalah IC dia.

Salam Yana.

Masalah ni kalau dari segi undang-undang memang saya tak boleh dan tak berani nak tolong. Tapi dari konsep cinta dan kasih sayang memang nampak dah tak ada masalah untuk teruskan dan proceed ke next level which is perkahwinan. IC tak ada tu boleh diselesaikan lagi sebab tu undang-undang manusia je, mesti boleh setel. Cuma susah nak setel bagai saya adalah masalah cinta. Alhamdulillah masalah cinta pun saya tak nampak dalam permasalahan Yana ni.

Tak kiralah apa warganegara sekalipun, malah dari Nigeria sekalipun kalau hati dah berpaut dan restu dah dapat, tak mustahil untuk berakhir sebagai satu keluarga besar di kemudian hari. Bangsa dan tempat lahir bukan penghalang kalau betul-betul ikhlas dan yakin dengan ketentuan dan aturan yang telah ditetapkan oleh Nya.

Kahwin dengan orang bukan warganegara bukan satu kesalahan ok! 🙂

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Apr 8, 2015 | Posted by in Keliru | 0 comments

Dia Curang, Aku Curang. Siapa Salah?

Nama: Dasiy Puteh

Jantina: Perempuan

Saya dan Mr. Z telah menjalin hubungan hampir 4 tahun sejak dari zaman universiti lagi tapi apabila masing-masing menempuh alam pekerjaan dunia kami mula berubah.

Pada akhir tahun lepas dalam diam Mr. Z kantoi salah send sms kepada saya dan dari situ saya dapat tahu dibelakang saya dia curang dengan saya. Saya tidak menyangka Mr. Z yang saya kenal setia pada cinta boleh berubah begitu sekali dan bertambah malang apabila Mr. Z  tidak dapat memilih antara saya dan perempuan itu yang hanya dikenali tidak sampai seminggu namun kerana saya sayangkan hubungan ini saya telah memberikan Mr. Z peluang kedua walaupun hati saya kecewa atas kecurangannya dahulu.

Sejak daripada situasi itu, saya tidak lagi percaya dan setia pada cinta. Setelah sebulan berlalu saya telah bertukar tempat kerja dan berjumpe dengan Mr. A. Pada awalannya saya dan Mr. A hanya berteman biasa, namun lama kelamaan hubungan kami semakin akrab dan dalam diam kami saling berhubung setiap masa. Hubungan kami semakin berbunga-bunga kerana di office kami kerap di gosipkan bersama. Tolong lah Doktor Cinta, kini saya keliru dalam membuat pilihan, antara Mr. A yang semakin saya sayang kini dan Mr. Z yang semakin menunjukkan cintanya pada saya tidak berbelah bagi seperti dulu.

Salam.

Ok, Mr Z memang salah sebab curang dengan awak. Tapi sekarang ni saya pun tak paham kenapa awak pun nak curang dengan dia. Dia dah curang kat awak tak bermaksud awak pun kena curang kat dia. Kalau betulla awak tak nakkan dia lagi kenapa perlu bagi peluang kedua? Kalau betulla awak nak betul-betul serius dengan Mr A tu baiklah putuskan cepat2 dengan Mr Z sementara awak masih awal dengan Mr A dan sementara perkara ni belum berubah menjadi lebih serius dan lebih susah.

Mr Z tidak salah sepenuhnya dalam hal ni sebab manusia memang akan melakukan kesilapan. Lagipun, dia sendiri dah mula menunjukkan cintanya yang tidak berbelah bagi kepada awak dan dia juga berhak dapat peluang kedua. Memandangkan dia dah mula berubah, jadi ada baiknya awak percepatkan memutuskan hubungan dengannya agar dia tak perlu menanggung duka dan sedih dengan lama selagi awak masih menduakannya dengan Mr A.

Awak sendiri mengatakan yang makin menyayangi Mr Z jadi kami tak rasa Mr Z masih ada di hati awak melainkan hanya sifat kasihan dan sedih. Tapi dari luahan awak sendiri, tiada lagi sifat sayang awak kepada Mr Z. Tinggalkan Mr Z agar dia boleh teruskan hidupnya tanpa lebih lama rasa ditipu dan dikecewakan.

Kalau dah tak sayang, lepaskan secara baik. Mungkin ini yang terbaik buat semua.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jan 28, 2015 | Posted by in Keliru | 0 comments

Curang Tapi Tak Mengaku.

Nama: Saya Keliru

Jantina: Perempuan

Sy ada mslh pasal ex bf sy. Dia satu sekolah dgn sy. Kami baru je putus sbb dia curang tapi dia tak mengaku. Hubungan kami dah nak masuk 3 tahun. Sy dah biasa hidup dgn dia , semua masalah sy share dgn dia. Sy takut sgt sy kehilangan dia. Lepas kami putus, dia masih lgi contact sy, ambil berat pasal sy, dan membuatkan sy berharap yg kami akan bersama kmbali.

Tapi dalam masa yg sama, sekarang sy dah ada bf baru. Bf sy dduk asrama, dan sy mula sygkan dia. Sy tak tahu nak buat ape skrg. Hati sy teringin nak bersama dgn ex bf sy sbb sy dah terbiasa hidup dgn dia, tapi sy takut dia ulang balik kesilapan dia. Bila sy tengok ex bf sy dgn perempuan lain, sy mesti menangis. Sy tak sanggup nak tngok dia dgn org lain. Sy harap dr. boleh bg pendapat apa yg sy patut buad.

Salam.

Hati dan perasaan ni memang susah. Dah putus tiba-tiba nak balik.

Tapi bagi saya benda ni tak susah mana pun, adik sendiri buat keputusan untuk tinggalkan bf lama adik tu and adik dah pun ada pengganti. Well then move on je. Dia dah buat salah yang jelas dan nyata tapi masih tak mengaku and adik sendiri dah pun ada pengganti.

Kenapa perlu susahkan diri and kepala adik tu untuk pikirkan lagi pasal bf adik yang lama tu. Kami rasa adik takdela sayangkan bf lama adik tu sangat pun sebenarnya. Kalau boleh cari pengganti baru dengan senang takkanla boleh ada masalah untuk lupakan yang lama. Terkadang hati dan perasaan tu ada sifat kasihan je. Kuatkan hati, tabah dan berpegang pada pendirian sendiri je.

Yang lepas tu biarlah lepas. Move on.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jan 27, 2015 | Posted by in Keliru | 0 comments