Kekal Setia Walau Dah Terlanjur

Nama: Sofia

Jantina: Perempuan

Assalamualaikum. Saya benar-benar keliru dan ragu. Tolong bantu saya begini ceritanya. Saya dan teman lelaki sy En.M sudah menjalinkan hubungan selama 9bulan. Sejak mengenali dia saya akui saya jatuh cinta dan semakin hari rasa sayang itu tidak dapat dibendung lagi. Seawal hubungan kami. En M tidak pernah menunjukkan satu perasaan sayang seperti mana rasa sayang saya pada dia. Sehingga hari ini, kami tak pernah bertanya khabar melalui panggilan telefon. Kami sekadar bersms sahaja.

Dia seorang yang sangat sibuk bekerja dan seorang yang pentingkan family dan ramai kawan. Saya akui hubungan kami sejak 8 bulan lepas tidak mesra. Sehingga masuk bulan ini. Awal bulan ini. Dia menyatakan bahawa sebelum ini dia sukar untuk menerima saya dalam hidupnya kerana masih sayangkan bekas kekasihnya. Betapa hancur hati saya ketika itu sedangkan untuk pengetahuan dr.cinta kami pernah melakukan kesilapan yang cukup besar dalam hidup kami. Tetapi kami berdua telah berjanji agar tidak mengulanginya lagi kami sudah bertaubat. Sehingga hari ini dia masih bersama saya.

Kami bercadang untuk berkahwin. Tetapi permasalahan yang saya hadapi adalah adakah dia sudah benar2 menerima diri saya dalam hidupnya? Sebelum ini, saya tahu dia ada layan beberapa perempuan lain. Tetapi disebabkan saya sudah sayang dan kami pun pernah bersama sukar untuk saya berpisah dengannya. Saya maafkan walau saya sering terasa hati dengannya. Sebelum ini juga dia kata pada saya bahawa saya seorang yang membosankan tetapi akhirnya dia memujuk saya. Saya menerima dia dan saya maafkan dia. Dia juga bagi semua password account fb, insta dan wechat kepada saya. Sy benar2 ragu adakah dia benar2 sayang saya menerima diri saya.

Walaupun dia tidak mahu berpisah dengan saya sering memujuk saya memeberi janji akan berkahwin dan akan datang berjumpa family saya pada raya nanti. Layanan dia pada saya masih sama seperti sebelum ni. Sms sering lambat balas tidak pernah call. Sering tak sms kalau bersama family dan kawan2. Tetapi bila dia sedar sy terasa hati dan merajuk dia akan memujuk saya kembali. Sy ragu2 saya sayangkan dia lebih dari segala2 nya. Saya takut untuk berpisah dengannya dan hidup saya sangat bergantung kepadanya. Saya tak boleh hidup dan tak ada semangat bila dia tiada bersama saya. Saya sering jadi pemarah kerana memendam rasa terhadap layanan dia kepada saya. Dia mengatakan dia sayang dan rindu saya tetapi perbuatannya sering kali membuat saya rasa tersinggung seolah2 saya tidak wujud. Saya cuma ingin dihargai.

Tidak pernah ke dia nampak keikhlasan saya menyanyangi dia. Walau banyak kesilapan dia pada saya. Saya tetap menerima dia segala keburukan dia, walau hati saya sering terluka sehingga ke hari ini. Bantulah saya. Saya sangat buntu. Saya benar2 tidak tahu apa yang dia mahukan apa yang saya patut lakukan agar saya tidak terasa hati lagi dengannya.

Salam.

Masalah yang jelas dan nyata yang saya boleh cakap ialah Sofia amatlah mudah termakan dengan janji manis seorang yang bernama lelaki. Tapi saya tak salahkan Sofia sepenuhnya sebab saya tahu lelaki memang boleh jadi semanis yang mungkin apabila berdepan dengan perempuan.

Keterlanjuran yang dah lepas tu biarkanlah lepas. Tak perlu diungkitkan lagi dan tak perlue menyesali lagi. Apa yang dah berlaku biarkanlah berlaku. Cukup dengan Sofia teruskan hidup ke arah yang lebih baik dan berusaha untuk perbaiki diri untuk jadi yang lebih baik. Apa yang perlu Sofia buat ialah bertaubat dan usaha tanpa henti untuk dapatkan keredhaan Allah seterusnya peroleh hidayah dan tabah hadapi dugaan yang mendatang kelak.

Teman Sofia, Encik M bagi kami hanyalah lelaki bujang biasa yang ternyata masih belum bersedia untuk ke tahap seterusnya. Biasa bagi lelaki muda untuk kerap menghabiskan masa dengan rakan dan aktiviti lain sehingga mengendahkan temannya sendirian. Tambahan pula Encik M tu sendiri masih dalam proses untuk cuba menerima Sofia. Proses penerimaan ni mengambil masa dan tentunya penantian sebegini rupa pastinya terselit perasaan dengki, cemburu, sakit hati, tertekan, stress dan sebagainya.

Bagi saya, ini hanyalah proses penerimaan yang memakan masa yang panjang. Lelaki juga ada proses penerimaannya sendiri dan ada kalanya mengambil masa yang amat lama, malah ada yang sampai bertahun lamanya. Dari apa yang saya baca mengenai Encik M yang Sofia ceritakan, dia tidaklah seteruk kisah lain yang pernah saya baca. Dia masih lagi kekal setia walau sudah terlanjur dan juga masih mencari masa untuk memujuk dan berhubung dengan Sofia walau hubungan diantara Sofia dengannya tidaklah seperti kisah cinta luar biasa.

Bercakap mengenai kecurangan, dari apa yang Sofia ceritakan, boleh saya anggap yang Encik M tidak curang atau mempunyai perempuan simpanan lain. Tetapi, saya takkan menolak kemungkinan ini kerana sepertimana lelaki mempunya sifat yang bermacam perangai dan jenis, mereka juga licik dan pandai mambuat helah. Sifat lelaki yang macam ni, kalau tak diselidik dengan terperinci tentunya akan bawa kepada masalah yang lebih besar kelak.

Nasihat saya untuk Sofia, berikan Encik M masa untuknya membuat keputusan tetapi berikanlah had masa yang sesuai untuknya berfikir. Jangan kerana terlampau memberi ruang, Sofia terpaksa tunggu bertahun lama lagi semata-mata untuk merasai kebahagiaan seperti pasangan bahagia yang lain. Ingat pesanan saya, ruang dan masa itu perlu, tetapi seharusnya sesuai dan memadai.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jun 24, 2015 | Posted by in Keliru | 2 comments

Kisah Adik Angkat Dan Cemburu Buta.

Nama: Sweet

Jantina: Perempuan

Emm saya ada seorang adik angkat lelaki. Dulu dia layan saya baik je jaga hati saya tak pernah bagi saya terluka. Tapi semenjak dia ada adik angkat knape dia layan adik angkat lebih dari saya? Setiap hari saya tunggu dia chat saya tpi saya slalu dgar adik angkat dia cerita kat saya yang mereka selalu chat. Kenape dia buat camtu kat saya, saya tak pahamlah.

Adik angkat kakak angkat abang angkat semua nak angkat, apa yang bestnya?

Kalau nak dikira hubungan adik angkat kakak angkat ni sebenarnya kawan je. Tak lebih, tak kurang. Takde istilah cinta takde istilah sayang. Jadi kenapa perlu ada cemburu? Kalau betul dah jatuh hati kenapa still pakai istilah angkat ni semua?

Ni semua kes cemburu la ni. Kalau dia tu just adik angkat semata-mata kenapa perlu cemburu kalau dia ada hubungan lain. Sedangkan korang pun tak ada hubungan istimewa, kenapa nak berlagak macam pasangan suami isteri pulak?

Grow up and please be matang. Kalau diri sendiri tak boleh jadi matang jangan berangan nak ada hubungan yang serius.

Peace.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jun 23, 2015 | Posted by in Jiwa Kacau | 2 comments

Kalau Perasaan Sayang Dah Hilang?

Nama: AD

Jantina: Perempuan

Salam. Saya baru je putus cinta, adalah dalam dekat 2 bulan. Sy bercinta dgn ex bf sy setahun 2 bulan. Mula2 percintaan tu semuanya indah, dia betul sayang sy dan sy pon syg dia, dia selalu ingat saya. Tapi lepas 3, 4 bulan kami kapel dia mula berubah sejak dia sambung degree. Awal bulan Jun hari tu dia bagitahu apa yang sebenarnya yang dia rasa terhadap sy. Dia boleh ckp yang perasaan dia dekat sy kurang, tak mcm mula2 dlu. Sy tny dia, apa slh saya? Dia ckp sy takde slh apa2. Mmg sy akui sy seorg yg sgt sabar dgn dia, apa pun dia buat yg boleh buat sy sedih, sy tahan hingga kesudah. Lepas je dia ckp mcm tu saya ambil keputusan untuk putus je. Buat apa kalau kita kapel dgn org yg tak syg kita 100% kan?

Tapi sejak putus sy selalu teringat dekat dia, sy sedih, y syg dia sgt2, mpi skrg sy masih syg kan dia. Walau apa pun jadi, sy tak pernah bencikan dia. Saya tahu yang dia tak da org lain. Dia pun bagitahu sy, dia tak ada perasaan pada mana2 pompuan, dia cuma nak life dia je. Tolong lah sy mcm mana sy nak lupakan dia 🙁

Salam.

Konsep lupakan yang lama dan move on tu memang dah betul. Cuma, dalam hal ni, keputusan sebenarnya tak boleh dibuat dengan terburu-buru. Benda yang kita plan untuk seumur hidup kita perlu kaji dan tilik betul-betul. Tak logik nak pertaruhkan masa depan akan datang yang bertahun lamanya hanya dengan keputusan yang baru difikirkan dalam sehari dua.

Nasihat saya mudah, amik masa untuk fikir sedalam-dalamnya mengenai hal ini. Nak teruskan semula hubungan ni kami tak rasa berisiko sangat, bf awak tu pun bukannya curang ke tipu ke ape ke, cuma dia rasa sayang tu dah kurang dan kami pasti benda ni boleh diselesaikan dengan masa dan adanya perubahan dalam perhubungan korang sedikit sebanyak nanti. Perubahan perasaan dalam percintaan tu normal, cuma macamana kita handle dan kawal perubahan ni la yang akan bawak impak terhadap perhubungan kita tu.

Amik masa untuk fikirkan sebaik mungkin dan buat keputusan yang terbaik. Jangan terburu-buru. Masalah masih kecil, jangan sampai bf awak tu pun dah move on barulah awak buat keputusan. Kalau melepas lagilah teruknya meroyannya nanti kang.

Ingat, jangan tunggu nasi jadi bubur ok!

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jan 29, 2015 | Posted by in Jiwa Kacau | 0 comments

Dia Curang, Aku Curang. Siapa Salah?

Nama: Dasiy Puteh

Jantina: Perempuan

Saya dan Mr. Z telah menjalin hubungan hampir 4 tahun sejak dari zaman universiti lagi tapi apabila masing-masing menempuh alam pekerjaan dunia kami mula berubah.

Pada akhir tahun lepas dalam diam Mr. Z kantoi salah send sms kepada saya dan dari situ saya dapat tahu dibelakang saya dia curang dengan saya. Saya tidak menyangka Mr. Z yang saya kenal setia pada cinta boleh berubah begitu sekali dan bertambah malang apabila Mr. Z  tidak dapat memilih antara saya dan perempuan itu yang hanya dikenali tidak sampai seminggu namun kerana saya sayangkan hubungan ini saya telah memberikan Mr. Z peluang kedua walaupun hati saya kecewa atas kecurangannya dahulu.

Sejak daripada situasi itu, saya tidak lagi percaya dan setia pada cinta. Setelah sebulan berlalu saya telah bertukar tempat kerja dan berjumpe dengan Mr. A. Pada awalannya saya dan Mr. A hanya berteman biasa, namun lama kelamaan hubungan kami semakin akrab dan dalam diam kami saling berhubung setiap masa. Hubungan kami semakin berbunga-bunga kerana di office kami kerap di gosipkan bersama. Tolong lah Doktor Cinta, kini saya keliru dalam membuat pilihan, antara Mr. A yang semakin saya sayang kini dan Mr. Z yang semakin menunjukkan cintanya pada saya tidak berbelah bagi seperti dulu.

Salam.

Ok, Mr Z memang salah sebab curang dengan awak. Tapi sekarang ni saya pun tak paham kenapa awak pun nak curang dengan dia. Dia dah curang kat awak tak bermaksud awak pun kena curang kat dia. Kalau betulla awak tak nakkan dia lagi kenapa perlu bagi peluang kedua? Kalau betulla awak nak betul-betul serius dengan Mr A tu baiklah putuskan cepat2 dengan Mr Z sementara awak masih awal dengan Mr A dan sementara perkara ni belum berubah menjadi lebih serius dan lebih susah.

Mr Z tidak salah sepenuhnya dalam hal ni sebab manusia memang akan melakukan kesilapan. Lagipun, dia sendiri dah mula menunjukkan cintanya yang tidak berbelah bagi kepada awak dan dia juga berhak dapat peluang kedua. Memandangkan dia dah mula berubah, jadi ada baiknya awak percepatkan memutuskan hubungan dengannya agar dia tak perlu menanggung duka dan sedih dengan lama selagi awak masih menduakannya dengan Mr A.

Awak sendiri mengatakan yang makin menyayangi Mr Z jadi kami tak rasa Mr Z masih ada di hati awak melainkan hanya sifat kasihan dan sedih. Tapi dari luahan awak sendiri, tiada lagi sifat sayang awak kepada Mr Z. Tinggalkan Mr Z agar dia boleh teruskan hidupnya tanpa lebih lama rasa ditipu dan dikecewakan.

Kalau dah tak sayang, lepaskan secara baik. Mungkin ini yang terbaik buat semua.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jan 28, 2015 | Posted by in Keliru | 0 comments

Cintakan Suami Orang Walau Diri Sendiri Sudah Jadi Tunangan Orang.

Nama: Semarak Jingga

Jantina: Perempuan

Salam. Sy adew mengenali seorang lelaki yg jauh lebih tua dr sy, umur dye 44 n sy 27. Dye adlh suami owg..sbnarnya sy tertipu dgn dye. Msa awl pknln sy dgn dye, dye gtaw sy yg dye duda, kwn2 sy gtaw kt sy yg dye sbnr bkn duda tp suami owg. Dah byk kali sy tnye dye tp dye x nk ngaku n dye kata dye duda. Adew skali tue terkantoi msg bla sy tnya dye kata tue msg dr isteri member dye. Sy nekad tuk cr jln supaya dye ngaku, jd sy cba psiko dye n akhirnya dye mengaku yg dye suami owg. Dye ngaku bila sy dh bnar2 syg pd dye. Rmai member sy yg benci n padang serong pd sy, dia owg kata sy nie perampas suami owg. Sy dah byk kali minta putus dr dye tp dye tetap x nk lepaskan sy sbb dye kata dye syg sgt2 kt sy. Sy tnya napew dye snggup wat benda nie sume, dye kata umahtangga yg dye bina dgn isteri dye selama 15 tahun nie x pernah bahagia. Sy tanya dye klu x bhagia napew x berpisah dr mula dye kata sbb x dew owg nak n dye x dew pekerjaan masa tue. Sy sndri penah bc msg n dgr perbualan telefon antara dye dgn wife dye, wife dye slalu ckp babi, pergi jahaman n sbgnya, sy pun x taw nape. Dye gak ckp wife dye x amik berat sgt psl dye sepertimana sy. Sy x taw apakah sy harus percaya pd kata2 dye atau x, sy bnar2 buntu, sy x taw apa yg harus sy lakukan skrg.

Sy mempunyai tunang n hbgn sy dgn tunang sy dh putus tp x rasmi, family sy n family dye dah taw cma sy blum pergi jmp family dye utk pulangkan cincin tp tunang sy ckp family dye kate x yah pulangkan cincin tue blik. Sy bertunang dgn tunang sy bkn atas dasar cinta tp sy bertunang kerna sy nk tutup mulut saudara mara sy yg slalu membuat cerita yg x bnar ttg sy pd family sy. Sblum kte owg bertunang sy dh gtaw dgn tunang sy yg sy bertunang dgn dye bkn sbb cinta, dye blh tima n dye kata dye akn wat sy ska pd dye. Sy akui yg sy hmpir jatuh cinta dgn dye tp disebabkan oleh sikap dye yg suka mendesak, suka ckp perkara yg slalu menyakitkan ati sy, sy jd rimas sbb setiap masa dye akan call n msg sy. Dh berulang kali sy tegur dye n berulang kali dye berjanji x kan wat lagi tp berulang kali juga dye wat benda yg sma sehingga arinie. Sy akui yg dye amat menyayangi dri sy, kdangkala sy rasa serba salah dgn dye. Sy dah adew owg lain, apa ptt sy wat skrg nie?

Salam.

First of all, mempunyai hubungan dengan suami orang is not cool. Tak sesuai. Tak patut. Tak seharusnya berlaku.

Seharusnya  bila awak dah tahu dia tu sah suami orang yang masih berstatus suami, patutnya ditinggalkan je dia tu. Tak kiralah apa pun yang terjadi, bagi saya kalau dah jadi suami pun boleh keluar dengan perempuan lain untuk bermadu kasih, tak mustahil nanti kalau awak kawin dengan dia, dia akan baut perkara yang sama. Hal dia dengan isterinya biarlah dia selesaikan sendiri, tak kiralah apa masalah dia sekalipun, selagi dia masih sah sebagai suami orang dan masih belum bercerai biarlah dia menyelesaikan masalah keluarganya terlebih dahulu sebelum memulakan keluarga yang lain. Awak tak patut terlibat langsung walau apa pun alasan yang lelaki tu bagi, macam tak ade duit ke tak ade orang nak ke ape ke. Persetankan semua tu sebab dia dah kahwin and dia suami orang.

Pasal kisah awak sebagai tunangan orang pulak cuba bagi peluang dan try to work things out semula. Mungkin hubungn awak dgn suami orang sebelum ni sedikit sbanyak bagi efek dekat pertungan korang yang sedia ada jadi cuba mula semula, tapi kali ni pastikan awak tak ada apa-apa hubungan dengan suami orang tu. Lupakan suami orang, mula fokus pada tunang anda.

Lupakan keluarga orang, fokus pada keluarga sendiri.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jan 27, 2015 | Posted by in Rumah Tangga | 0 comments