Dia Curang, Aku Curang. Siapa Salah?

Nama: Dasiy Puteh

Jantina: Perempuan

Saya dan Mr. Z telah menjalin hubungan hampir 4 tahun sejak dari zaman universiti lagi tapi apabila masing-masing menempuh alam pekerjaan dunia kami mula berubah.

Pada akhir tahun lepas dalam diam Mr. Z kantoi salah send sms kepada saya dan dari situ saya dapat tahu dibelakang saya dia curang dengan saya. Saya tidak menyangka Mr. Z yang saya kenal setia pada cinta boleh berubah begitu sekali dan bertambah malang apabila Mr. Z  tidak dapat memilih antara saya dan perempuan itu yang hanya dikenali tidak sampai seminggu namun kerana saya sayangkan hubungan ini saya telah memberikan Mr. Z peluang kedua walaupun hati saya kecewa atas kecurangannya dahulu.

Sejak daripada situasi itu, saya tidak lagi percaya dan setia pada cinta. Setelah sebulan berlalu saya telah bertukar tempat kerja dan berjumpe dengan Mr. A. Pada awalannya saya dan Mr. A hanya berteman biasa, namun lama kelamaan hubungan kami semakin akrab dan dalam diam kami saling berhubung setiap masa. Hubungan kami semakin berbunga-bunga kerana di office kami kerap di gosipkan bersama. Tolong lah Doktor Cinta, kini saya keliru dalam membuat pilihan, antara Mr. A yang semakin saya sayang kini dan Mr. Z yang semakin menunjukkan cintanya pada saya tidak berbelah bagi seperti dulu.

Salam.

Ok, Mr Z memang salah sebab curang dengan awak. Tapi sekarang ni saya pun tak paham kenapa awak pun nak curang dengan dia. Dia dah curang kat awak tak bermaksud awak pun kena curang kat dia. Kalau betulla awak tak nakkan dia lagi kenapa perlu bagi peluang kedua? Kalau betulla awak nak betul-betul serius dengan Mr A tu baiklah putuskan cepat2 dengan Mr Z sementara awak masih awal dengan Mr A dan sementara perkara ni belum berubah menjadi lebih serius dan lebih susah.

Mr Z tidak salah sepenuhnya dalam hal ni sebab manusia memang akan melakukan kesilapan. Lagipun, dia sendiri dah mula menunjukkan cintanya yang tidak berbelah bagi kepada awak dan dia juga berhak dapat peluang kedua. Memandangkan dia dah mula berubah, jadi ada baiknya awak percepatkan memutuskan hubungan dengannya agar dia tak perlu menanggung duka dan sedih dengan lama selagi awak masih menduakannya dengan Mr A.

Awak sendiri mengatakan yang makin menyayangi Mr Z jadi kami tak rasa Mr Z masih ada di hati awak melainkan hanya sifat kasihan dan sedih. Tapi dari luahan awak sendiri, tiada lagi sifat sayang awak kepada Mr Z. Tinggalkan Mr Z agar dia boleh teruskan hidupnya tanpa lebih lama rasa ditipu dan dikecewakan.

Kalau dah tak sayang, lepaskan secara baik. Mungkin ini yang terbaik buat semua.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jan 28, 2015 | Posted by in Keliru | 0 comments

Cinta Dulu Tak Sama Cinta Sekarang.

Nama: Lala Shila

Jantina: Perempuan

Saya pernah berkwn baik dgn seorg kwn lelaki semasa di sekolah & akhirnya dy jatuh cinta dgn sy. Sy menjauhi dirinya kerana dia sering memandang saya menyebabkan saya berasa takut. Selepas tamat persekolahan, saya & dirinya tidak lagi berhubung. Saya berasa rindu padanya dan sedar bahawa sebenarnya selama ini sy juga menyukainya. Saya ada menghubunginya melalui sms, tapi dibalas acuh tak acuh shj.

Kini, dia berada diluar negara kerana melanjutkn pelajaran. Saya menegurnya di facebook tetapi tidak diendahkan langsung. Dari hari ke hari, saya semakin rindu kepadanya. Adakah sy perlu menunggu nya atau mencari cinta lain ? Saya rasa hati saya tidak lg terbuka untuk mana2 lelaki.

Salam.

Mungkin lelaki yang adik sebutkan tu dah penat bagi peluang dan rasa peluang yang dia dah bagi dulu tu dah adik sia-siakan. Jadi dia dah give up dan dah move on.

Lelaki ni sama jugak macam perempuan. Ada tahap mencuba dan juga ada tahap kekecewaan yang membuatkan diorang berhenti mencuba dan akhirnya move on. Dalam kes adik ni kami rasa apa yang berlaku ialah lelaki tersebut dah give up mengorat dan akhirnya dah move on dan takkan berpaling lagi.

Adik pun baru habis sekolah dan perjalanan masih jauh lagi. Banyak lelaki kat luar tu yang boleh adik cari sebagai pengganti. Start over, start fresh. Lupakan segala perasaan rindu dan memori dulu. Tak ada gunanya terhegeh-hegeh dengan benda yang lama kalau adik sendiri boleh mula semula benda yang baru yang insyaAllah boleh jadi lebih baik.

Berhenti menunggu dan jangan difikir sangat pintu hati tertutup untuk mana-mana lelaki tu.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jan 27, 2015 | Posted by in Percintaan | 0 comments