Kekal Setia Walau Dah Terlanjur

Nama: Sofia

Jantina: Perempuan

Assalamualaikum. Saya benar-benar keliru dan ragu. Tolong bantu saya begini ceritanya. Saya dan teman lelaki sy En.M sudah menjalinkan hubungan selama 9bulan. Sejak mengenali dia saya akui saya jatuh cinta dan semakin hari rasa sayang itu tidak dapat dibendung lagi. Seawal hubungan kami. En M tidak pernah menunjukkan satu perasaan sayang seperti mana rasa sayang saya pada dia. Sehingga hari ini, kami tak pernah bertanya khabar melalui panggilan telefon. Kami sekadar bersms sahaja.

Dia seorang yang sangat sibuk bekerja dan seorang yang pentingkan family dan ramai kawan. Saya akui hubungan kami sejak 8 bulan lepas tidak mesra. Sehingga masuk bulan ini. Awal bulan ini. Dia menyatakan bahawa sebelum ini dia sukar untuk menerima saya dalam hidupnya kerana masih sayangkan bekas kekasihnya. Betapa hancur hati saya ketika itu sedangkan untuk pengetahuan dr.cinta kami pernah melakukan kesilapan yang cukup besar dalam hidup kami. Tetapi kami berdua telah berjanji agar tidak mengulanginya lagi kami sudah bertaubat. Sehingga hari ini dia masih bersama saya.

Kami bercadang untuk berkahwin. Tetapi permasalahan yang saya hadapi adalah adakah dia sudah benar2 menerima diri saya dalam hidupnya? Sebelum ini, saya tahu dia ada layan beberapa perempuan lain. Tetapi disebabkan saya sudah sayang dan kami pun pernah bersama sukar untuk saya berpisah dengannya. Saya maafkan walau saya sering terasa hati dengannya. Sebelum ini juga dia kata pada saya bahawa saya seorang yang membosankan tetapi akhirnya dia memujuk saya. Saya menerima dia dan saya maafkan dia. Dia juga bagi semua password account fb, insta dan wechat kepada saya. Sy benar2 ragu adakah dia benar2 sayang saya menerima diri saya.

Walaupun dia tidak mahu berpisah dengan saya sering memujuk saya memeberi janji akan berkahwin dan akan datang berjumpa family saya pada raya nanti. Layanan dia pada saya masih sama seperti sebelum ni. Sms sering lambat balas tidak pernah call. Sering tak sms kalau bersama family dan kawan2. Tetapi bila dia sedar sy terasa hati dan merajuk dia akan memujuk saya kembali. Sy ragu2 saya sayangkan dia lebih dari segala2 nya. Saya takut untuk berpisah dengannya dan hidup saya sangat bergantung kepadanya. Saya tak boleh hidup dan tak ada semangat bila dia tiada bersama saya. Saya sering jadi pemarah kerana memendam rasa terhadap layanan dia kepada saya. Dia mengatakan dia sayang dan rindu saya tetapi perbuatannya sering kali membuat saya rasa tersinggung seolah2 saya tidak wujud. Saya cuma ingin dihargai.

Tidak pernah ke dia nampak keikhlasan saya menyanyangi dia. Walau banyak kesilapan dia pada saya. Saya tetap menerima dia segala keburukan dia, walau hati saya sering terluka sehingga ke hari ini. Bantulah saya. Saya sangat buntu. Saya benar2 tidak tahu apa yang dia mahukan apa yang saya patut lakukan agar saya tidak terasa hati lagi dengannya.

Salam.

Masalah yang jelas dan nyata yang saya boleh cakap ialah Sofia amatlah mudah termakan dengan janji manis seorang yang bernama lelaki. Tapi saya tak salahkan Sofia sepenuhnya sebab saya tahu lelaki memang boleh jadi semanis yang mungkin apabila berdepan dengan perempuan.

Keterlanjuran yang dah lepas tu biarkanlah lepas. Tak perlu diungkitkan lagi dan tak perlue menyesali lagi. Apa yang dah berlaku biarkanlah berlaku. Cukup dengan Sofia teruskan hidup ke arah yang lebih baik dan berusaha untuk perbaiki diri untuk jadi yang lebih baik. Apa yang perlu Sofia buat ialah bertaubat dan usaha tanpa henti untuk dapatkan keredhaan Allah seterusnya peroleh hidayah dan tabah hadapi dugaan yang mendatang kelak.

Teman Sofia, Encik M bagi kami hanyalah lelaki bujang biasa yang ternyata masih belum bersedia untuk ke tahap seterusnya. Biasa bagi lelaki muda untuk kerap menghabiskan masa dengan rakan dan aktiviti lain sehingga mengendahkan temannya sendirian. Tambahan pula Encik M tu sendiri masih dalam proses untuk cuba menerima Sofia. Proses penerimaan ni mengambil masa dan tentunya penantian sebegini rupa pastinya terselit perasaan dengki, cemburu, sakit hati, tertekan, stress dan sebagainya.

Bagi saya, ini hanyalah proses penerimaan yang memakan masa yang panjang. Lelaki juga ada proses penerimaannya sendiri dan ada kalanya mengambil masa yang amat lama, malah ada yang sampai bertahun lamanya. Dari apa yang saya baca mengenai Encik M yang Sofia ceritakan, dia tidaklah seteruk kisah lain yang pernah saya baca. Dia masih lagi kekal setia walau sudah terlanjur dan juga masih mencari masa untuk memujuk dan berhubung dengan Sofia walau hubungan diantara Sofia dengannya tidaklah seperti kisah cinta luar biasa.

Bercakap mengenai kecurangan, dari apa yang Sofia ceritakan, boleh saya anggap yang Encik M tidak curang atau mempunyai perempuan simpanan lain. Tetapi, saya takkan menolak kemungkinan ini kerana sepertimana lelaki mempunya sifat yang bermacam perangai dan jenis, mereka juga licik dan pandai mambuat helah. Sifat lelaki yang macam ni, kalau tak diselidik dengan terperinci tentunya akan bawa kepada masalah yang lebih besar kelak.

Nasihat saya untuk Sofia, berikan Encik M masa untuknya membuat keputusan tetapi berikanlah had masa yang sesuai untuknya berfikir. Jangan kerana terlampau memberi ruang, Sofia terpaksa tunggu bertahun lama lagi semata-mata untuk merasai kebahagiaan seperti pasangan bahagia yang lain. Ingat pesanan saya, ruang dan masa itu perlu, tetapi seharusnya sesuai dan memadai.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jun 24, 2015 | Posted by in Keliru | 2 comments

Merajuk Dan Cemburu Tak Kena Tempat

Nama: Zaza

Jantina: Perempuan

Saya suda bercinta selama 2 tahun. Di awal perhubungan, saya jenis yg suka merajuk dan selalu minta putus. Org kata itu normal bagi seorang perempuan. Kekasih sy selalu bersabar dan selalu memujuk saya. Pernah suatu hari, saya membuka FB kekasih sy dan terlihat ada mesej dari seorang rakan kerjanya. Cantik perempuan tu. Katanya, ‘kenapa sy tak bole add, kenapa saya bole follow saja, sy mau berkawan seja pun’. Terus perasaan cemburu buta saya menular sejak dari hari itu. Saya sudah hilang rasa percaya dengan dia, saya menjadi semakin cemburu.

Kini, bila dia dapat tau sy cemburu buta, dia selalu minta putus dengan saya, dan selalu memaki saya. Dia sudah tidak penyabar seperti dulu. Sekarang, saya hanya mendiamkan diri, kerana baru2 ini dia minta putus disebabkan saya cemburu melihat gambar yg dia share di FB bersama perempuan itu kerana mereka berdua terpilih menjadi model universiti swasta iaitu ditempat kerja mereka sendiri. Byk gambar mereka berdua utk promote universiti baru itu. Modelnya mereka berdua. Dia share tanpa memberitahu saya terlebih dahulu. Bila saya ternampak, saya marah dia, dan dia marah sy balik sbb katanya itu cuma gambar kerja. Padahal dia sudah tau yg sy akan cemburu sekiranya melihat gambar itu. Sy sudah tidak menjawab telefonnya dan smsnya. Tolong sy, sy seperti sudah hilang arah.

Terima kasih.

Salam.

Memang betul bila orang cakap yang merajuk dan meminta perhatian dikala bercinta tu sebenarnya manis. Tapi kalau terlebih pun tak boleh jugak. Manis kalau dah terlampau boleh jadi diabetes, masalah! Samala konsepnya kat sini.

Apa yang saya nampak ialah awak punya sikap rajuk dan cemburu  dah memakan diri. Ada had yang perlu kita teliti dan fahami sebelum gunakan kaedah macam ni. Bukan semua pasangan boleh tahan merajuk yang berpanjangan dan kami juga pasti majoriti lelaki tak suka sikap cemburu buta. Apatah lagi sikap cemburu tu tak berasas dan tiada langsung menghala ke arah curang.

Pasangan awak tu bagi saya dah tawar hati atau lebih tepat dah meluat dengan perangai awak. Satu cara yang boleh saya cadangkan ialah supaya awak berubah. Masalah sekarang ni bukan pasangan awak tu, tetapi awak sendiri. Cuba untuk berubah dan cuba yakinkan pasangan awak tu yang awak akan berubah demi dia dan cuba tak lagi bersikap cemburu buta dan merajuk 24 jam macam sebelum ni.

Oh and satu lagi, time bercinta ni better jagang kongkong sangat pasangan awak tu. Kalau stakat share kat Facebook yang melibatkan perempuan lain pun kena mintak approval dulu, alamatnya susahlah cik adik oi.

Ingat…merajuk boleh, cemburu boleh, tapi biar berpada-pada ok!

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Feb 12, 2015 | Posted by in Percintaan | 1 comment