Pilihan Terletak Di Tangan Perempuan.

Nama: Violita Violet

Jantina: Perempuan

Salam. Saya telah bercinta dengan ex-bf sy dah 4 tahun dan akhirnya kami telah putus. Setelah setahun kami putus saya telah berjumpa dengan orang baru yang sama satu campus dengan saya, permulaan kami cuma sekadar kawan rapat dan tak lama timbul perasaan sayang. Kami mmg serasi bersama, kami sama2 dapat menerima kelebihan dan kekurangan masing2. Dia selalu menggembirakan saya, biarpun kami baru kenal, tp keserasian tu ada. Saya rasa mmg betul2 cinta dengan yang baru ni. Kami sama2 yakin yang hubungan kami boleh sampai ke jinjang pelamin (insyaAllah). Dia seorang yang jujur dan setia, tetapi tak lama lepas tu ex-bf datang balik, dia nak sambung semula dengan saya. Bermacam2 usaha telah dia lakukan untuk menambat hati saya kembali. Selama kami putus tu, sebenarnya kami memang masing2 ada perasaan sayang. Kami masih juga berhubung bertanya kabar tetapi jarang sangat2. Dia masih mengharap dengan saya.

Selepas itu, pada satu malam tu, dia telefon saya dia tanya betul2 sama ada saya sayang betul2 ka dengan yang baru tu, saya jawab “ya”. Dia sedih dan kemudian baru lah betul2 dia ingin move on. Tak lama selepas tu, saya telah menelefon dia kembali ingin bertanya kabar, sebenarnya saya rindu dia. Dia telah berterus-terang dia telah ada kawan lain, perempuan tu telah menemankan dia sewaktu dia kecewa dan telah meluahkan perasaan yang dia cinta dengan ex-bf saya tu. Saya tak tau kenapa saya menangis masa tu. Dia dia pun sedih dan bagitau kat saya yang dia masih sayang saya dan perempuan tu dia belum terlanjur sayang dan cinta lagi. Dia telah suruh saya berfikir baik2 pilihlah antara mereka berdua yang mana satu yang betul2 saya sayang. Kawan saya pun bekata begitu juga dengan saya. Sekarang ni, semua keputusan bergantung di tangan saya. Siapa yang patut saya pilih? Saya tak tau nak pilih siapa? Saya bingung.

Salam.

Pilihan adalah benda yang penting. Tak kiralah dalam percintaan ke pekerjaan ke ape ke, pilihan kita tu jugaklah yang akan tentukan masa depan kita kelak. Dari apa yang saya faham, awak dah pun buat keputusan sendiri pada awalnya. Dan saya juga paham yang awak memang dah ada pengganti dan jugak saya faham yang ex awak dah pun move on.

Well, saya rasa masalah sebenarnya sudah pun selesai. Awak dah move on, ex awak pun dah move on. Cuma masalah sekarang ni ialah awak berdua mungkin ada sikit lagi perasaan terhadap diri masing-masing. Perasaan ni lagi lama dilayan lagi teruk jadinya, jadi tips saya lupakan dan jangan amik kisah langsung tentang perasaan tu. Stop telepom, stop texting, stop contact and if possible remove or unfriend or buang benda yang berkaitan dengannya. Biar apa yang ada tentang ex awak tu hanyalah status kawan. Bila awak mula berubah insyaAllah ex awak pun akan berubah perasaan dan akhirnya boleh jadi seperti sedia kala semula.

Awak dah buat keputusan untuk tinggalkan dia sebelumnya dan pastinya ini bersebab dan ingin saya ingatkan kat sini yang sebab itu masih boleh berulang dan cukuplah kalau awak dah move on dan ada baiknya untuk awak pegang pada kata-kata awak. Cukuplah kasihankan apa yang dah lepas dan mulalah kasihankan lelaki baru yang awak mula kenali tu.

Keep your head up, lupakan kisah lama dan move on. Things can change to be better.

Kongsikan!
Jan 29, 2015 | Posted by in Percintaan | 0 comments

Dia Curang, Aku Curang. Siapa Salah?

Nama: Dasiy Puteh

Jantina: Perempuan

Saya dan Mr. Z telah menjalin hubungan hampir 4 tahun sejak dari zaman universiti lagi tapi apabila masing-masing menempuh alam pekerjaan dunia kami mula berubah.

Pada akhir tahun lepas dalam diam Mr. Z kantoi salah send sms kepada saya dan dari situ saya dapat tahu dibelakang saya dia curang dengan saya. Saya tidak menyangka Mr. Z yang saya kenal setia pada cinta boleh berubah begitu sekali dan bertambah malang apabila Mr. Z  tidak dapat memilih antara saya dan perempuan itu yang hanya dikenali tidak sampai seminggu namun kerana saya sayangkan hubungan ini saya telah memberikan Mr. Z peluang kedua walaupun hati saya kecewa atas kecurangannya dahulu.

Sejak daripada situasi itu, saya tidak lagi percaya dan setia pada cinta. Setelah sebulan berlalu saya telah bertukar tempat kerja dan berjumpe dengan Mr. A. Pada awalannya saya dan Mr. A hanya berteman biasa, namun lama kelamaan hubungan kami semakin akrab dan dalam diam kami saling berhubung setiap masa. Hubungan kami semakin berbunga-bunga kerana di office kami kerap di gosipkan bersama. Tolong lah Doktor Cinta, kini saya keliru dalam membuat pilihan, antara Mr. A yang semakin saya sayang kini dan Mr. Z yang semakin menunjukkan cintanya pada saya tidak berbelah bagi seperti dulu.

Salam.

Ok, Mr Z memang salah sebab curang dengan awak. Tapi sekarang ni saya pun tak paham kenapa awak pun nak curang dengan dia. Dia dah curang kat awak tak bermaksud awak pun kena curang kat dia. Kalau betulla awak tak nakkan dia lagi kenapa perlu bagi peluang kedua? Kalau betulla awak nak betul-betul serius dengan Mr A tu baiklah putuskan cepat2 dengan Mr Z sementara awak masih awal dengan Mr A dan sementara perkara ni belum berubah menjadi lebih serius dan lebih susah.

Mr Z tidak salah sepenuhnya dalam hal ni sebab manusia memang akan melakukan kesilapan. Lagipun, dia sendiri dah mula menunjukkan cintanya yang tidak berbelah bagi kepada awak dan dia juga berhak dapat peluang kedua. Memandangkan dia dah mula berubah, jadi ada baiknya awak percepatkan memutuskan hubungan dengannya agar dia tak perlu menanggung duka dan sedih dengan lama selagi awak masih menduakannya dengan Mr A.

Awak sendiri mengatakan yang makin menyayangi Mr Z jadi kami tak rasa Mr Z masih ada di hati awak melainkan hanya sifat kasihan dan sedih. Tapi dari luahan awak sendiri, tiada lagi sifat sayang awak kepada Mr Z. Tinggalkan Mr Z agar dia boleh teruskan hidupnya tanpa lebih lama rasa ditipu dan dikecewakan.

Kalau dah tak sayang, lepaskan secara baik. Mungkin ini yang terbaik buat semua.

Kongsikan!
Jan 28, 2015 | Posted by in Keliru | 0 comments

Curang Tapi Tak Mengaku.

Nama: Saya Keliru

Jantina: Perempuan

Sy ada mslh pasal ex bf sy. Dia satu sekolah dgn sy. Kami baru je putus sbb dia curang tapi dia tak mengaku. Hubungan kami dah nak masuk 3 tahun. Sy dah biasa hidup dgn dia , semua masalah sy share dgn dia. Sy takut sgt sy kehilangan dia. Lepas kami putus, dia masih lgi contact sy, ambil berat pasal sy, dan membuatkan sy berharap yg kami akan bersama kmbali.

Tapi dalam masa yg sama, sekarang sy dah ada bf baru. Bf sy dduk asrama, dan sy mula sygkan dia. Sy tak tahu nak buat ape skrg. Hati sy teringin nak bersama dgn ex bf sy sbb sy dah terbiasa hidup dgn dia, tapi sy takut dia ulang balik kesilapan dia. Bila sy tengok ex bf sy dgn perempuan lain, sy mesti menangis. Sy tak sanggup nak tngok dia dgn org lain. Sy harap dr. boleh bg pendapat apa yg sy patut buad.

Salam.

Hati dan perasaan ni memang susah. Dah putus tiba-tiba nak balik.

Tapi bagi saya benda ni tak susah mana pun, adik sendiri buat keputusan untuk tinggalkan bf lama adik tu and adik dah pun ada pengganti. Well then move on je. Dia dah buat salah yang jelas dan nyata tapi masih tak mengaku and adik sendiri dah pun ada pengganti.

Kenapa perlu susahkan diri and kepala adik tu untuk pikirkan lagi pasal bf adik yang lama tu. Kami rasa adik takdela sayangkan bf lama adik tu sangat pun sebenarnya. Kalau boleh cari pengganti baru dengan senang takkanla boleh ada masalah untuk lupakan yang lama. Terkadang hati dan perasaan tu ada sifat kasihan je. Kuatkan hati, tabah dan berpegang pada pendirian sendiri je.

Yang lepas tu biarlah lepas. Move on.

Kongsikan!
Jan 27, 2015 | Posted by in Keliru | 0 comments