Aku Pilih Bunuh Diri Kerana Tewas Oleh Nafsu Sendiri.

Nama: Dieya

Jantina: Perempuan

Saya tak tahu ingin berbuat apa, sebab saya keliru. Adakah ini cinta atau nafsu? Saya punya msalah yang sangat berat, kadang2 saya terfikir untuk bunuh diri. 3 tahun saya menjalinkan hubungan dengan bf saya dan sering melakukan maksiat kerana ingin membuktikan kasih sayang saya terhadap dia. Sehingga sekarang saya merasa sangat menyesal dan ingin memutuskan hubungan.

Tetapi malang sekali, sekarang saya dilema kerana baru sekarang saya di sahkan mengandung. Tapi saya ingin memutuskan hubungan dengan dia, dan baru saya tahu, semenjak dia mengetahui saya mengandung, dia semakin menjauh dengan saya. Dia semakin berperangai menyakitkan hati membuat saya tidak sanggup bertahan. Tolong saya doktor cinta, bantulah saya menghadapi masalah ini.

Bunuh diri bukanlah jalan penyelesaian untuk apa pun masalah, kecik mahupun besar. Ingat!

Terpulang pada Dieya untuk masih menerima bf Dieya tu semula ataupun tidak. Hakikatnya kandungan Dieya tu memerlukan seorang bapa dan bf Dieya tu tentunya tak boleh lari daripada tanggungjawabnya sebagai seorang yang perlu bersama-sama Dieya membesarkan anak kecil tu. Sama ada langkah seterusnya kahwin atau tidak, tu pilihan Dieya sendiri, tetapi pastikan tanggungjawab bf Dieya tu tetap ada.

Kalau benar Dieya masih cinta masih sayang dan bf Dieya inginkan pernikahan, teruskan. Kalau memang tiada cara lagi untuk memperbaiki hubungan korang berdua, jangan berkahwin semata-mata untuk menutup mulut masyarakat dan bukannya mencari kebahagiaan. Tak guna menutup satu kesilapan dengan kesilapan yang lain kerana akhirnya inilah yang akan membinasakan kita kelak.

Apa yang dah terjadi biarkan terjadi. Redha dan terima hukuman dan akibatnya dengan hati yang terbuka. Lebih baik hadapi masalah itu sekarang daripada Dieya terus menerus berdalih dan cuba menjauhi kebenaran. Kandungan itu tak bersalah dan jangan pula Dieya terfikir untuk menggugurkan jasad yang tak berdosa tu.

Duduk bersama keluarga atau ahli keluarga Dieya yang paling rapat untuk berbincang mengenai hal ini dan cuba menjadi seprofessional mungkin tanpa melibatkan emosi agar perkara ni boleh disampaikan secara baik dan akhirnya boleh mencari solusi yang terbaik. Bertemu mata antara kedua-dua belah keluarga juga wajar dilakukan agar semuanya boleh diselesaikan sebaik mungkin dan akhirnya tak mengeruhkan lagi keadaan.

Harap Dieya terus tabah dan fikirkan masa depan Dieya dan kandungan di masa depan kelak. Bunuh diri dan juga pengguguran bukanlah jalan penyelesaian yang Dieya mahukan. Jangan hitamkan lagi masa depan Dieya yang ada sekarang dan percayalah yang segala masalah yang timbul pasti ada penyelesaiannya.

Kami di sini menyokong Dieya sepenuhnya dan harapkan Dieya yang terbaik untuk semua perkara; sekarang dan juga di masa hadapan kelak. Buatlah keputusan terbaik bagi Dieya, kandungan dan orang sekeliling, inilah yang terbaik Dieya boleh lakukan.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jun 21, 2015 | Posted by in Keliru | 1 comment

Cintakan Suami Orang Walau Diri Sendiri Sudah Jadi Tunangan Orang.

Nama: Semarak Jingga

Jantina: Perempuan

Salam. Sy adew mengenali seorang lelaki yg jauh lebih tua dr sy, umur dye 44 n sy 27. Dye adlh suami owg..sbnarnya sy tertipu dgn dye. Msa awl pknln sy dgn dye, dye gtaw sy yg dye duda, kwn2 sy gtaw kt sy yg dye sbnr bkn duda tp suami owg. Dah byk kali sy tnye dye tp dye x nk ngaku n dye kata dye duda. Adew skali tue terkantoi msg bla sy tnya dye kata tue msg dr isteri member dye. Sy nekad tuk cr jln supaya dye ngaku, jd sy cba psiko dye n akhirnya dye mengaku yg dye suami owg. Dye ngaku bila sy dh bnar2 syg pd dye. Rmai member sy yg benci n padang serong pd sy, dia owg kata sy nie perampas suami owg. Sy dah byk kali minta putus dr dye tp dye tetap x nk lepaskan sy sbb dye kata dye syg sgt2 kt sy. Sy tnya napew dye snggup wat benda nie sume, dye kata umahtangga yg dye bina dgn isteri dye selama 15 tahun nie x pernah bahagia. Sy tanya dye klu x bhagia napew x berpisah dr mula dye kata sbb x dew owg nak n dye x dew pekerjaan masa tue. Sy sndri penah bc msg n dgr perbualan telefon antara dye dgn wife dye, wife dye slalu ckp babi, pergi jahaman n sbgnya, sy pun x taw nape. Dye gak ckp wife dye x amik berat sgt psl dye sepertimana sy. Sy x taw apakah sy harus percaya pd kata2 dye atau x, sy bnar2 buntu, sy x taw apa yg harus sy lakukan skrg.

Sy mempunyai tunang n hbgn sy dgn tunang sy dh putus tp x rasmi, family sy n family dye dah taw cma sy blum pergi jmp family dye utk pulangkan cincin tp tunang sy ckp family dye kate x yah pulangkan cincin tue blik. Sy bertunang dgn tunang sy bkn atas dasar cinta tp sy bertunang kerna sy nk tutup mulut saudara mara sy yg slalu membuat cerita yg x bnar ttg sy pd family sy. Sblum kte owg bertunang sy dh gtaw dgn tunang sy yg sy bertunang dgn dye bkn sbb cinta, dye blh tima n dye kata dye akn wat sy ska pd dye. Sy akui yg sy hmpir jatuh cinta dgn dye tp disebabkan oleh sikap dye yg suka mendesak, suka ckp perkara yg slalu menyakitkan ati sy, sy jd rimas sbb setiap masa dye akan call n msg sy. Dh berulang kali sy tegur dye n berulang kali dye berjanji x kan wat lagi tp berulang kali juga dye wat benda yg sma sehingga arinie. Sy akui yg dye amat menyayangi dri sy, kdangkala sy rasa serba salah dgn dye. Sy dah adew owg lain, apa ptt sy wat skrg nie?

Salam.

First of all, mempunyai hubungan dengan suami orang is not cool. Tak sesuai. Tak patut. Tak seharusnya berlaku.

Seharusnya  bila awak dah tahu dia tu sah suami orang yang masih berstatus suami, patutnya ditinggalkan je dia tu. Tak kiralah apa pun yang terjadi, bagi saya kalau dah jadi suami pun boleh keluar dengan perempuan lain untuk bermadu kasih, tak mustahil nanti kalau awak kawin dengan dia, dia akan baut perkara yang sama. Hal dia dengan isterinya biarlah dia selesaikan sendiri, tak kiralah apa masalah dia sekalipun, selagi dia masih sah sebagai suami orang dan masih belum bercerai biarlah dia menyelesaikan masalah keluarganya terlebih dahulu sebelum memulakan keluarga yang lain. Awak tak patut terlibat langsung walau apa pun alasan yang lelaki tu bagi, macam tak ade duit ke tak ade orang nak ke ape ke. Persetankan semua tu sebab dia dah kahwin and dia suami orang.

Pasal kisah awak sebagai tunangan orang pulak cuba bagi peluang dan try to work things out semula. Mungkin hubungn awak dgn suami orang sebelum ni sedikit sbanyak bagi efek dekat pertungan korang yang sedia ada jadi cuba mula semula, tapi kali ni pastikan awak tak ada apa-apa hubungan dengan suami orang tu. Lupakan suami orang, mula fokus pada tunang anda.

Lupakan keluarga orang, fokus pada keluarga sendiri.

Berapa bintang?
Kongsikan!
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Jan 27, 2015 | Posted by in Rumah Tangga | 0 comments